Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 103

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 103
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 103 KRISTÍN BJÖRNSDÓTTIR & STEINDÓR JÓNSSON example, the impairment (e.g., intellectual disabilities) may affect the person’s capa- bilities to achieve educational functions which, in turn, could limit future capabilities like accessing the labor market. This is what Mitra (2006) calls a potential disability because it is likely to restrict the person’s freedom to choose. She refers to disability on the functioning level as an actual disability and the person is disabled ‘if he or she cannot do or be the things he or she values doing or being’ (Mitra, 2006, p. 241). The capability approach views disability as relational to the environment and we believe it fits well with the Nordic relational understanding of disability on which our research is based. In the Nordic context, disability is viewed in relational terms and understood as the result of the discrepancy between the disabled person’s abilities and the functional demands made by society which does not assume the full range of human diversity. Disability is viewed as situational rather than an absolute essence of the person and relative to the environment. The Nordic relational approach rejects interpretations which focus merely on bio-medical and individualistic explanations of disability and tend to ignore societal and environmental barriers in disabling people’s lives (Tøssebro, 2002). The capability approach supports the idea of social inclusion of disabled people and regards disability as a normative component of human diversity and relational to the environment. Similar to the Nordic understanding, the focus is not on the impairment as an individualistic misfortune but rather on how, for example, educational envi- ronments could improve students’ opportunities to achieve educational functionings when appropriately designed to address different educational needs. The capability approach is, therefore, focused on the interactions between the individual with intel- lectual disabilities and the environment (Sen, 1992). Also, as previously mentioned, the capability approach places the person’s interests and freedom to choose from prac- tical opportunities in the foreground which further draws the attention away from the impairment as the main source of obstacles. According to the capability approach, the limitation in functionings related to dis- ability has to be addressed as ‘a matter of justice on the capability approach, because these contribute to the equalization of the capability to pursue and achieve well-being’ (Terzi, 2005, p. 209). When people are faced with deprivation of these relevant func- tionings they experience social exclusion and inequalities which affect individuals and the well-being of society as a whole (Sen, 1992, 2000). INDICATORS OF SOCIAL EXCLUSION Social exclusion results from deprivation of functionings and therefore involves a com- bination of dimensions such as resources, participation, and quality of life (Sen, 2000). It is a process or compound of linked problems which ultimately affect the quality of life of individuals or social groups. Social exclusion is commonly measured by us- ing a range of quantitative indicators but for the purpose of this reflective article we will focus on three common indicators for social exclusion measurements: education, employment, and housing.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.