Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 106

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 106
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015106 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION ‘functionings’. The education level of people with intellectual disabilities is low, and while their right to compulsory through upper secondary level education has been stated in the legislation, their training and education has not found a niche within the labor market. The education level is, therefore, not simply about the person’s impair- ment or inabilities to follow the national curriculum; it is rather about limited capabil- ities to function, because of complex and closely linked aspects which limit what the person is able to achieve. Employment In 2014, six years after the collapse of the banking system, 11.1% of the nation was below the low income cut off point or at risk of poverty or social exclusion which is, however, better than what can be expected in the European Union (Statistics Iceland, 2015). For decades, the Icelandic state has emphasized economic and social security and, similarly to other Nordic welfare states, it is characterized by high employment rates and equal distribution of wealth (Jónsson, 2001). Nonetheless, according to recent research in Iceland, approximately 56% of disability pensioners report financial difficulties to the point of limiting their well-being, especially those with children (Arnalds, Tryggvadóttir, & Snæfríðar- og Gunnarsdóttir, 2014). Furthermore, research in Iceland suggests that people with intellectual disabilities lack access to economic and material resources as well as paid work (Björnsdóttir & Traustadóttir, 2010). Barnes and Mercer (2005) argue that employment is commonly viewed as central to social inclusion and point to the marginalization of disabled people from the labor market as a major factor in their social exclusion. In a recent survey in Iceland, about 49% of disabled respondents reported being unemployed, not enrolled in school or in daycare, and not actively seeking employment (Arnalds et al., 2014). However, these numbers do not take into account those who are unable to work or be active due to their health status and those who are not interested in any such participation. The CRPD recognizes the right of disabled people to work on an equal basis with others and that includes labor rights (United Nations, 2006). The employment rate of disabled people in Iceland in 2011–2012 varies among municipalities; for example the highest employment rate (83%) is in the Westfjords where 70% are in segregated training or sheltered workshops and only 13% in the open labor market (Ministry of Welfare, 2013). When Steindór graduated from upper secondary school, 20 years ago, he obtained a job at a sheltered workshop in Reykjavík‘s suburbs where, for the first few years, the employees did not receive any wages for their labor and had to pay a monthly fee for their participation. Although Steindór considered this to be a good job experience, he found the arrangement extremely unfair and was more than pleased years later when the monthly fee was discontinued and steady wages paid. It was his long-time dream to leave the sheltered workshop and take a job in the open labor market, but he never received the encouragement and support he needed to leave the sheltered work environment. Steindór now says: ‘It was my dream, but today I am happy at the sheltered workshop. I would never get the support I need in the open labor market. It is not going to happen.’
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.