Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 108

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 108
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015108 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION improve one’s opportunities and consequently one’s income by participation in the labor market (Sen, 2000). Housing Lack of access to economic resources also influences people’s opportunities to choose where to live. The freedom to choose is fundamental to the capability approach (Sen, 1992), and since people with intellectual disabilities lack access to employment and financial services very few are able to make financial commitments, such as renting in the open market or buying real estate. Therefore, most people with intellectual disabilities in Iceland rent social housing or live in communal housing for disabled people. Renters in Iceland are entitled to rent benefits from the municipality, and this includes renters in social housing and communal housing for disabled people (Lög um húsaleigubætur nr. 138/1997 [Rent Benefit Act]). Renters who experience finan- cial hardship (low wages, high burden of subsistence or other form of social difficul- ties) are able to apply for so-called ‘special rent benefits’ (Akureyri, n.d.; Ministry of Welfare, n.d.; Reykjavík, n.d.). However, disabled people who rent from the disabled people’s organizations are not eligible for these special rent benefits even though the rent is compatible with the open market. The benefits of renting from the disabled people’s organizations are for example availability, wheel-chair access, and in some cases support services. Disability advocates and their organizations have criticized the unfairness of this rule, especially since disabled people are often faced with financial difficulties and have limited opportunities to further their income. Steindór has rented from the organizations for 20 years, and while he likes his apartment, the denial of special rent benefits is frustrating. Also, if something needs to be repaired in the apartment it is the organization’s responsibility to fix it, but there is a long waiting list for maintenance services and the renters are not reimbursed if they pay someone else to do it. Steindór had problems with his front door which did not shut properly. It took the organization months to get it repaired. ‘You obviously get anxious and stressed when your front door is broken,’ Steindór says. The freedom to choose where to live, including the choice of whom to live with, is ensured in the constitution, the CRPD, and national legislation and policy. Still, most people with intellectual disabilities have to settle for what housing and assistance the municipality or disability organizations have to offer (Björnsdóttir, Stefánsdóttir, & Stefánsdóttir, 2015). Steindór reminisces: I was very excited about moving into my own place. It was a dream come true. I do not know how they came to decide the three of us should live together. I guess some- body at the Social Services drew our names from a hat. It was all about availability. What flats were available and we were all men at a similar age but did not know each other and had not much in common. It was a flat in a nice apartment building, with three bedrooms but we shared the living room, kitchen and bathroom. It was not a good time for me. My dream turned into a nightmare. I got along fine with one of my roommates but the other one was just not roommate material. He did not clean after
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.