Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 113

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 113
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 113 KRISTÍN BJÖRNSDÓTTIR & STEINDÓR JÓNSSON participants capable of exercising agency rather than being seen as oppressed and passive victims (Atkinson, 2004; Björnsdóttir & Jóhannesson, 2009). This is a good example of how wealth is not the only important factor influencing our well-being because respect, for example, and possessing the status of an agent, also contributes to a person’s welfare. CONCLUSION It is our conclusion that people with intellectual disabilities are at risk of social exclu- sion and that general human rights treaties are not enough to ensure equality. In this article we have provided information which demonstrates that people with intellec- tual disabilities often lack access to resources and rights which influence their ability to participate in society and affect their quality of life. The rights of people, including disabled people, are supposed to be secured with legislation and human rights trea- ties. Even though human rights are universal and egalitarian; that is they apply to all people everywhere, it has been deemed necessary to construct special human right conventions or agreements, for example for children, disabled people and refugees to ensure that these groups of people are treated with dignity and regard for their human rights. Historically, people with intellectual disabilities have been unable to assert their rights due to the lack of recognition of people with intellectual disabili- ties as equal to others. To ensure the rights of people with intellectual disabilities we must regard impairments as normative to human diversity and recognize that some people might need more assistance than others to participate in society. Extensive research in Iceland suggests that people with intellectual disabilities possess the status of non-participation, lacking access to resources, social institutions and networking. Those might be seen as unfortunate side-effects to needing support in daily life, but the situation also implies that although Iceland ranks high on official indexes for human development, disabled people are being left out. In the quest for social justice, it is important to recognize that there is no standard- ized social participation that will automatically result in the social inclusion of peo- ple with intellectual disabilities. The social participation relevant to social inclusion is based on the individuals’ interests and society’s opportunities for participation in the shared social experience. It is, therefore, our conclusion that the inclusion of people with intellectual disabilities rests on their freedom to make meaningful choices; that is, choices relevant to the achievement of a basic level of well-being which will conse- quently result in a higher quality of life. Furthermore, it is our judgment that including people with intellectual disabilities rests on the recognition and acceptance of their contribution to society, whether in economic, social, or political arenas, and consequently their share in society’s well- being. The first step towards social inclusion of people with intellectual disabilities is to ensure their access to resources (e.g., support) and rights which will broaden their opportunities and options for social participation, but ultimately we also need
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.