Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 13

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 13
picture. The “New Atheism” wants to take us back to the rationalism and sanity of the Enlightenment. So what is “new” about the “New Atheism?” An innocent reader might assume that this movement had discovered new scientific evidence or new philosophical arguments that demonstrated that God was the arbitrary and meaningless construction of the human mind. Yet it soon become clear that there are no new arguments here. The old, familiar and somewhat tired arguments of the past are recycled and rehashed. What is new is the aggressiveness of the rhetoric, which often seems to degenerate into bullying and hectoring. It serves a convenient purpose, by papering over the obvious evidential gaps and argumentative lapses that are so characteristic of this movement. But it does little to encourage anyone to take atheism with intellectual seriousness. The philosophical roots of Dawkins’ atheism, for example, are easily exposed as shallow, uniformed, and severely vulnerable.6 In this lecture, I want to look more closely at this core claim that religion is evil. Such is its cultural power that it tends to be assumed, rather than demonstrated, by those who advocate it. This, I think, tells us rather more about contemporary cultural prejudices and biases than about religion itself. In fact, it turns out to be an article of faith, a belief which can only be sustained by highly selective use of evidence and what comes close to manipulation of history for the purposes of advancing an aggressively atheist agenda. I shall focus particularly on Richard Dawkins’ The God Delusion, as it is widely seen as the most influential and intellectually sophisticated of the recent writings from the New Atheist schóol. When I was an atheist myself, things seemed admirably clear. I grew up in Northern Ireland, infamous back in the late 1960s for its religious tensions and violence. It seemed obvious to me that if there were no religion, there would be no religious violence. I bought into the now outdated Enlightenment view, which I find charmingly yet not a little uncritically echoed in the manifestoes of “New Atheism”, that humanity was innocent and disinclined to violence until religion came along. Get rid of religion, 6 For an excellent philosophical critique of Dawkins, see Keith Ward, Why There Almost Certainly Is a God: Doubting Dawkins. Oxford: Lion Hudson, 2008. 11
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.