Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 15

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 15
of Pennsylvania. “Nationalism is the most powerful religion in the United States.”8 Marvin’s comment makes the point that there are many belief and value systems which can achieve religious status. Indeed, the noted English philosopher Mary Midgely argued that evolution had itself become a religious belief system, as developed by Richard Dawkins and others.9 The porous and imprecise concept of “religion” extends far beyond those who believe in God, embracing a wide range of beliefs and values. As Richard Wentz points out, the real issue is absolutism.10 People create and sustain absolutes out of fear of their own limitations, and people react with violence when others do not accept them. Religion may have a tendency toward absolutism, but the same tendency is innate in any human attempt to find or create meaning, especially when it is challenged. The key thing here, it seems, is not the ideas or values, but the dedication, even fanaticism, of those who follow them. This leads into a central theme of many postmodern critiques of modernity - that it creates an intellectual context which legitimates suppression of what it regards as aberrant or “irrational” beliefs. The “New Atheism” is a superb example of a modern metanarrative - a totalizing view of things, locked into the worldview of the Enlightenment. So what happens when this same Enlightenment is charged with having fostered oppression and violence, and having colluded with totalitarianism, by its postmodern critics? When a new interest in spirituality surges through western culture? When the cultural pressures that once made atheism seem attractive are displaced by others that make it seem intolerant, unimaginative, and disconnected from spiritual realities? The “New Atheism” advocates a “return to the Enlightenment” without any attempt to confront the dark side of modernity. Where in the manifestoes of the movement is there any attempt to deal with the influential view, set 8 Carolyn Marvin, Blood Sacrifice and the Nation: Totem Rituals and the American Flag. With David W. Ingle. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 9 Mary Midgley, Evolution as a Religion: Strange Hopes and Stranger Fears. 2nd ed. London: Routledge, 2002. 10 Richard E. Wentz, Why People Do Bad Things in the Name of Religion. Macon, GA: Mercer University Press, 1993. See also Sudhir Kakar, The Colors ofViolence: Cultural Identities, Religion, and Conflict. Chicago: University of Chicago Press, 1996. 13
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.