Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 16

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 16
out in Adorno and Horkheimer’s Dialectic of Enlightenment, that the sources of totalitarianism lie in the European Enlightenment - specifically, in its allegedly instrumental and totalising conception of reason.11 It is a point that postmodern critics of modernity would wish to press home. Hitchens locates the roots of totalitarianism in religion. There is no recognition of the deeper truth that its origins lie in precisely the worldview that he advocates as the solution to our ills. At this point, we must emphasise the vitally important distinction between a “religion” and a “worldview”. This is a distinction that the “New Atheism” singularly fails to make or defend. Both religions (such as Christianity) and worldviews (such as Marxism) demand allegiance from their followers. The most successful worldviews incorporate religious elements, even if they are fundamentally secular in their outlook — as in the Soviet Union’s use of quasi-religious rituals to mark essentially secular events. The historian Martin Marty, noting the lack of any viable definition of religion, offers five “features” that he holds to be characteristic of religion; all five, he notes, are also characteristic of political movements.12 It is not unreasonable to point out that, if religion is dangerous on this count, then so are politics. There can be (and are) political fanatics, just as there can be (and are) religious fanatics. The problem is fanaticism, not religion itself. The tone of the “New Atheism” critique of religion suggests that fanaticism may not be limited to the ranks of those who defend religion. The “New Atheism”, of course, argues that religious worldviews offer motivations for violence that are not paralleled elsewhere - for example, the thought of entering paradise after a suicidal attack. Yet this conclusion is premature, and needs very careful nuancing. For Harris amd Hitchens, it is obvious that religious belief leads directly to suicide bombings. It’s a view that his less critical secular readers will applaud, provided they haven’t read the empirical studies of why people are driven to suicide bombings 11 Max Horkheimer and Theodor W. Adorno, Dialectic of Enlightenment. New York: Seabury Press, 1972. There are also imporcant points made in Robert O. Paxton, The Anatomy of Fascism. lst ed. New York: Alfred A. Knopf, 2004. 12 Martin Marty with Jonathan Moore, Politics, Religion, and the Common Good: Advancing a Distinctly American Conversation About Religion’s Role in Our Shared Life. San Francisco: Jossey- Bass, 2000. 14 í
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.