Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 18

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 18
them into cosmic battles of good and evil, in which the authority and will of a transcendent reality is implicated. If God tells you to kill someone, who can argue with that? Although this point is often made in a muddled and overstated manner, there is a serious point that needs to be considered: why might someone think that God would order them to kill someone? I must make two points clear here. First, I am a Christian, and write and think from that perspective. Second, I regard the idea that all religions teach pretty much the same thing as fatuous, lacking any empirical support. It is an idea that is curiously favored both by theological liberals (anxious to elevate the generic concept of “religion” above an specific religious system) and atheists (anxious to show that religion is evil, by singling out a single religion as representative of all - witness Sam Harris’ stereotypical account of Islam). As a Christian, I hold that the face, will and character of God are fully disclosed in Jesus of Nazareth. And Jesus of Nazareth did no violence to anyone. He was the object, not the agent, of violence. Instead of meeting violence with violence, rage with rage, Christians are asked to “turn the other cheek”, and “not to let the sun go down on their anger”. This is about the elimination of the roots of violence — no, more than that: it is about its transfiguration. Does the God and Father of our Lord Jesus Christ command anyone to kill in his name? Certainly some Christians argued so, especially during the age of the Crusades. But that belief is deeply problematic when confronted with the person of Christ. Christ commanded the sword to be put down, not to be taken up, in his defence. The contrast with Islam is particularly instructive at this point. The importance of the witness of Christ on this matter can be seen in a tragic event in North America, which took place in October 2006, within a week of the publication of the God Delusion. A gunman broke into an Amish school in Pennsylvania, and gunned down a group of schoolgirls. Five of the young girls died. The Amish are a Protestant religious group, who repudiate any form of violence on account of their understanding of the absolute moral authority of the person and teaching of Jesus of Nazareth. When those unfortunate schoolchildren were murdered, the Amish community urged forgiveness. There would be no violence, no 16
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.