Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 22

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 22
Dawkins gives every impression of being in denial about the darker side of atheism, making him a less than credible critic of religion. He has a fervent, unquestioning faith in the universal goodness of atheism which he refuses to subject to critical examination. Yes, there is much that is wrong with contemporary religion, and much that needs to be reformed. Yet the same is also true of atheism, which still needs to subject itself to the self- searching intellectual and moral criticisms that religious systems are willing to direct against themselves. Why is it that so many atheists apply moral standards to their critique of religion which they seem reluctant to apply to atheism itself? The reality of the situation is that human beings are capable of both violence and moral excellence - and that both these may be provoked by worldviews, whether religious or otherwise. It is not a comfortable insight, but one that alerts us to the shortcomings and dangers of identifying any one people-group as the source of violence and the ills of humanity. It may facilitate scapegoating; it hardly advances the cause of civilization. Furthermore, Dawkins fails to appreciate that when a society rejects the idea of God, it tends to transcendentalise alternatives - such as the ideals of liberty or equality. These now become quasi-divine authorities, which none are permitted to challenge. Perhaps the most familiar example of this dates from the French Revolution, at a time when traditional notions of God were discarded as obsolete, and replaced by transcendentalised human values. Madame Rolande was brought to the guillotine to face execution on trumped-up charges in 1792. As she prepared to die, she bowed mockingly towards the statue of liberty in the Place de la Révolution, and uttered the words for which she is now remembered: “liberty, what crimes are committed in your name.” Her point is simple, and I believe it to be irrefutable. All ideals - divine, transcendent, human, or invented - are capable of being abused. That’s just the way human nature is. And knowing this, we need to work out what to do about it, rather than lashing out uncridcally at religion. The problem lies in human nature. The Christian doctrine of original sin has a lot to say about this significant failure of humanity to live up to its ideals. This line of thought may be developed further. Suppose Dawkins’ 20 i
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.