Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 24

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 24
preferred football team, but often available when other labels are not.”23 In other words, religion is only part of the problem - a judgement that few would find questionable. Yet even here, Dawkins’ core anti-religious beliefs lead him to some problematic judgements. The simplistic belief that the elimination of religion would lead to the ending of violence, social tension, or discrimination is sociologically na'ive. It fails to take account of the way in which human beings create values and norms, and make sense of their identity and their surroundings. If religion were to cease to exist, other social demarcators would emerge as decisive, some of which would become transcendentalized in due course. Dawkins has no interest in sociology, as might be expected. Yet the study of how individuals and societies function casts serious doubt on one of the most fundamental assertions of his analysis. Furthermore, one may legitimately point out that Dawkins and others, such as Daniel Dennett, have given rise to precisely the same “in-groups” and “out-groups” by their unwise endorsement of the notion of “Brights” in 2003. For those who missed this diverting episode in American cultural history, a “Bright” was defined as someone who holds “a naturalistic worldview” which is “free of supernatural and mystical elements”.24 Just as “gays” was seen as a better word to designate homosexuals, “brights” was coined as a term for atheists. Except the choice of the term “bright” turned out to be a public relations disaster, reeking of intellectual and cultural arrogance. If atheists were really so smart, how could two of their leading representatives fail to see that the “brights” label would backfire so spectacularly? And the problem lay not simply in the field of public relations. The use of the label immediately created a mindset leading to precisely the “in-groups” and “out-groups”, mimicking what Dawkins and Dennett had declared to be one of the cardinal sins of religion. When launching the “Bright” movement in the New York Times back in 2003, Dennett insisted that telling people that he was “a bright” was “not a boast but a proud avowal of an inquisitive world view.” Well, that’s not 23 Dawkins, The God Delusion, 259. 24 Daniel C. Dennett, “The Bright Stuff”. New York Times, 12 July, 2003. See also Richard Dawkins, “The Future looks Bright”. The Guardian, 21 June 2003.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.