Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 29

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 29
the saying “you will leave me alone.” Even if the book was written for the “community of the beloved disciple,”1 in the Gospel of John, at least, also this disciple does not always get it right. Indeed, the Fourth Gospel still has Peter making a basic confession of faith (6:68-69), still has Philip and Andrew evangelizing (1:41,45; 12:20-22), still has these original disciples as the company to which Mary Magdalene is sent and among whom the Risen One appears. And the later “appendix” to the Fourth Gospel, chapter 21, probably legitimately develops the interest of the Gospel itself by presenting a story about the reconciliation and continued leadership of Peter who denied Christ, and by doing so side-by-side with an acknowledgment of the ministry of the “beloved disciple,” indicating a sense of difference between the two leaders but not a sense of competition. Still, the Synoptic Gospels are clearer yet. The relentless criticism in these books — especially in Mark — of the misunderstanding of the leaders in the earliest community never goes paired with even the suggestion of some other, better leaders.2 The most remarkable single example of this may well be the heightened Matthean account of the confession of Peter. Mark’s “get behind me Satan” is still there, addressed to Peter (Matt. 16:23; Mark 8:33), but so is now also “on this rock I will build my church” (Matt. 16:18). Matthew holds both assertions together. This basic leader of the primitive church, this holder of the keys, this rock of church-building faith and confession, also becomes a rock of stumbling, an offense, speaking wrongly, getting in the way, even opposing God’s own intention. Indeed all three of the Synoptic “passion predictions” are marked by the misunderstanding disciples and, specifically, the badly misunderstanding Peter, James and John. Yet, in one way or another in all three of these texts, the following narrative goes on to have Jesus teaching a reform in the way that leadership should be exercised in the community (cf. Mark 8:32ff.; 9:33ff.; 10:35ff.), not a replacement of these leaders. The Gospel books are not primarily “histories.” They are books about and themselves symbols of the meaning of Jesus in the current life of the churches. They were and are words into the present of the church, including 1 See Raymond E. Brown, The Community of the Beloved Disciple (New York: Paulist, 1979). 2 Pace Theodore J. Weedon, Mark: Traditions in Conflict (Philadelphia: Fortress, 1971), 73 ff. 27
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.