Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 30

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 30
important words of criticism for those who lead. If we understand that the Gospels were written in the late first century, after the writing of the Pauline letters, and if we remember that these books were written primarily as theological proposals to the then current churches, we should see their critical, reforming intent in the actual life of the churches of the time, also in respect to leadership. That this reforming intent is important and unique can be seen by comparison with two other ways that late first-century or early second century Christian books chose to go. The Johannine letters demonstrate one alternate approach. For this writer, called the “elder,” there are leaders who are wrong — “Diotrephes, who likes to put himself first,” for example (3 John 9) — and leaders who are right — himself and the missionary “friends” or “brothers,” for example (3 John 3, 7, 10). Here, the book envisions an alternative set of true leaders, not an ongoing reform of whatever leaders there are. The probably second century Gospel of Judas demonstrates yet another way. Here the disciples are indeed massively criticized, in language reminiscent of the Fourth Gospel (“How do you know me? Truly I say to you, no generation of the people that are among you will know me.”).3 But then here the rejection of the twelve — who are presented as “priests” and teachers in the current church4 — is paired not with an alternative leadership but with the announcement of a way supposedly without leaders, the Gnostic way of the star-guided, escaping, individual soul, the way of “Jesus” and of “Judas.” Here not only leadership, but also assembly, sacraments, and creation itself are denounced. I think that these alternatives make the way of the four Gospels all the more precious to us. It is a realistic and flesh-affirming way, quite aware that communities will inevitably have leaders and religious communities will have sacred leaders. It is also a way of reform, setting out a continuing critique of leadership in Christian communities and a continuing set of criteria for that critique. I think it is a way we need today. It is, of course, a paradoxical way. Peter is both Satan and the Rock. 3 Rodolphe Kasser, Marvin Meyer, and Gregor Wurst, The Gospel of Judas (Washington, D.C.: National Geographic, 2006), 21. 4 ihid., 25-29. 28
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.