Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 32

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2008, Síða 32
now to come to light (Mark 4:22), the meaning of the Transfiguration that is now to be proclaimed (9:9), the word from the tomb that was supposed to be sent to Peter and the other leaders (16:7) for them to enact. Here, in the open meeting of the community, the leaders are now to proclaim what Jesus heard and saw at the Jordan and on the mountain, what the demons knew as they were being cast out, what the passion predictions promised, what the parables meant, what Peter confessed, what the dead and the deaf and the blind experienced, what the crowds ate, what even those who were killing Jesus attested to without knowing what they were saying, what left the women at the tomb terrified and amazed — all of this is to be spoken openly, clearly, boldly, without fear, in the power of the Holy Spirit (13:11). A crucified man is Messiah and Son of God, the Holy One and the source of life — just as an annual mustard bush is the tree of life with room for all the birds, just as Elijah has come first even though they killed him, just as an unnamed woman anointing Jesus for his death is at the same time anointing the Messiah, just as a sponge filled with sour wine and put to the lips of a tortured and forsaken man is the very fruit of the vine now drunk new in the arriving kingdom of God, just as the stone that builders rejected has become the cornerstone. In Jesus, God’s forgiveness, life-giving mercy and reign of justice are placed there where we thought they could never be, under the form of their opposites, in places of death, alienation, sin and loss. God has acted and is acting for the life of the world. According to this Gospel book, the community now is gathered around this very mustard-bush-tree-of-life, this very Crucified-Risen-One, and the book itself is the news the women were too afraid to announce (16:8). It is the missing voice of those women now come into this assembly. It is the very memorial of the unnamed woman, as if the words were a cont- inued pouring out of her ointment on Jesus’ head. It is the secret — what Lutherans call the “theology of the cross” — set free. As testimony to the resurrection, the book is the beginning and basic principle — the arché (1:1) — of the gospel of Jesus Christ now to be announced in the assembly and so openly in the world. The book is Galilee in which the assembly sees the Risen One, now, doing in its midst what he does in the story. As the 30 l
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.