Læknaneminn


Læknaneminn - 01.04.1997, Blaðsíða 14

Læknaneminn - 01.04.1997, Blaðsíða 14
Education in family and community health in a developing country: The Sultanate of Oman Thord Theodorsson Summary Amid growing international awareness of the importance of well established primary health care ser- vices, an account is given of the development of a new medical school in a developing country. A brief description of Oman is provided. The role of the department of Family and Community Health (FAMCO) at the University of Sultan Qaboos in the undergraduate medical curriculum is discussed. The emphasis being placed on a patient-centred approach in the deaprtment of FAMCO is highlighted. Also discussed is problem-oriented community approach implemented in the medical curriculum. INTR0DUCT10N All nations face an insoluble equation in striving to provide health care for all. The demand for medical care increases exponentially with rising expectations and technological advances. Common dilemmas are how to allocate, share and use finite resources. Primary health care is the keystone to any health care system and is the best foundation for reducing risks and ther- efore illness. In the 21st century a tidal wave of chron- icity will hit all advanced systems ‘. Added to that prospect there is another dilemma al- ready widespread not only among Western nations but also among developing populations, and that is the patients’ dissatisfaction with high-tech health care sy- stems. That problem originates from the doctor- centredness prevailing in medical consultations around the world and the failure of recognising the distinction By Thord Theodorsson MD College of Medicine Dept ofFAMCO Sultan Qaboos University PO Box 35 Al Khod Postal Code 123 Sultanate of Oman between illness versus disease. The consequence has been a crisis in medicine, which calls for a response2. Family physicians in particular have taken on this chal- Ienge and have developed their own clinical method accordingly3. Therefore primary health care, with family medicine as its cornerstone, has increasingly come to the for- eground as the base of any health care delivery. Medical schools around the world have also responded, albeit slowly, by revamping their undergraduate curricula and increasing the input of family and community medicine. In Oman the medical school dates back to 1986 with the inauguaration of Sultan Qaboos University. This paper describes in brief the undergraduate medical curriculum as it has developed from the inception of the medical faculty. THE OMANI BACKDROP Oman, a country larger than Britain and three times the size of Iceland, is the second largest country of the Arabian Peninsula and is situated at its eastern end. It is relatively sparsely inhabited by a populadon of around 2 million, including 25% Indian, Pakistani and Baluchi immigrants as well as expatriates from nearly every corner of the globe. Oman is largely desert (~ 80%), but bordering on the coastal region is a mountainous ridge, with its hig- hest peak at slightly more than 3000 metres. The climate varies from region to region. The coast is hot and humid, while the interior is hot and dry. Tempera- tures peak at the high forties at the coast in summer and at more than 50 degrees C in the interior (where the oilfields are located). Winters are cooler, daytime temperature in mid twenties. LÆKNANEMINN 12 1. tbl. 1997, 50. árg.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140

x

Læknaneminn

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Læknaneminn
https://timarit.is/publication/1885

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.