Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 55

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 55
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 55 GERÐUR ÓLÍNA STEINÞÓRSDÓTTIR, AMALÍA BJÖRNSDÓTTIR OG BÖRKUR HANSEN An exploration of burnout amongst principals in preschools and compulsory schools in Iceland ABSTRACT The purpose of this study was to examine to what extent preschool and compulsory school principals in Iceland experience symptoms of burnout. According to Maslach et al. (2001), burnout has been an important concept since the 1970s and is currently an established field of study, which has focused on the issue in various occupational areas. These authors also claim that burnout is a stress-related disorder, usually clas- sified in three major levels ranging from (1) mild symptoms of impaired occupational functioning (distress), to (2) serious distress symptoms and temporal loss of occupa- tional role (nervous breakdown), ending in (3) neurasthenia and long term loss of occupational role (burnout). Maslach and Leiter (1997) state that burnout is an individual experience influenced by work context. They claim that individuals respond differently to work settings, based on factors like age, experience, and personality. Furthermore, they claim that in- dividual characteristics seem to have a stronger influence on burnout than situational factors. As reported by Friedman (2002), research indicates that major factors influenc- ing burnout among school principals are work overload, and demanding interactions with staff and parents. Various instruments have been developed to measure levels of burnout. One of them, the Copenhagen Burnout Inventory (CBI), was used for this study. The CBI has been adapted to cultural conditions in Nordic countries (Kristensen et al., 2005). It has also been translated into Icelandic, as well as being adapted and verified for that con- text. The CBI measures symptoms of burnout according to three dimensions: personal issues, work related issues, and client related issues. The CBI was sent as a web-based questionnaire by email to all registered compul- sory school principals in The Association of Headteachers (Skólastjórafélagi Íslands), totaling 165 individuals, and to all registered principals in The Association of Head- teachers in Preschools (Félagi stjórnenda leikskóla), totaling 214 individuals. The response rate was 50% for both groups. A few questions were added to the CBI in the questionnaire, concerning background information as well as particulars about school climate. One of the major findings of this study was the difference in measured burnout between preschool and compulsory school principals. Out of the preschool principals, 24% have experienced personal burnout and 13% of the compulsory school principals; 28% preschool principals have experienced work related burnout and 15% of com- pulsory school principals; 29% preschool principals and 16% of compulsory school principals have experienced staff related burnout. Of all the principals 79% showed no signs of burnout related to students, and 63% experienced no burnout symptoms related to parents.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.