Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 55

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 55
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 55 GERÐUR ÓLÍNA STEINÞÓRSDÓTTIR, AMALÍA BJÖRNSDÓTTIR OG BÖRKUR HANSEN An exploration of burnout amongst principals in preschools and compulsory schools in Iceland ABSTRACT The purpose of this study was to examine to what extent preschool and compulsory school principals in Iceland experience symptoms of burnout. According to Maslach et al. (2001), burnout has been an important concept since the 1970s and is currently an established field of study, which has focused on the issue in various occupational areas. These authors also claim that burnout is a stress-related disorder, usually clas- sified in three major levels ranging from (1) mild symptoms of impaired occupational functioning (distress), to (2) serious distress symptoms and temporal loss of occupa- tional role (nervous breakdown), ending in (3) neurasthenia and long term loss of occupational role (burnout). Maslach and Leiter (1997) state that burnout is an individual experience influenced by work context. They claim that individuals respond differently to work settings, based on factors like age, experience, and personality. Furthermore, they claim that in- dividual characteristics seem to have a stronger influence on burnout than situational factors. As reported by Friedman (2002), research indicates that major factors influenc- ing burnout among school principals are work overload, and demanding interactions with staff and parents. Various instruments have been developed to measure levels of burnout. One of them, the Copenhagen Burnout Inventory (CBI), was used for this study. The CBI has been adapted to cultural conditions in Nordic countries (Kristensen et al., 2005). It has also been translated into Icelandic, as well as being adapted and verified for that con- text. The CBI measures symptoms of burnout according to three dimensions: personal issues, work related issues, and client related issues. The CBI was sent as a web-based questionnaire by email to all registered compul- sory school principals in The Association of Headteachers (Skólastjórafélagi Íslands), totaling 165 individuals, and to all registered principals in The Association of Head- teachers in Preschools (Félagi stjórnenda leikskóla), totaling 214 individuals. The response rate was 50% for both groups. A few questions were added to the CBI in the questionnaire, concerning background information as well as particulars about school climate. One of the major findings of this study was the difference in measured burnout between preschool and compulsory school principals. Out of the preschool principals, 24% have experienced personal burnout and 13% of the compulsory school principals; 28% preschool principals have experienced work related burnout and 15% of com- pulsory school principals; 29% preschool principals and 16% of compulsory school principals have experienced staff related burnout. Of all the principals 79% showed no signs of burnout related to students, and 63% experienced no burnout symptoms related to parents.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.