Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 100

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 100
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015100 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION are faced with inequalities and, as outlined in the World Report on Disability (World Health Organization, 2011), disabled people are more likely to experience poverty than non-disabled people. According to the United Nations Development Programme (n.d.), Iceland is con- sidered to have very high human development, which is a comparative measure of life expectancy, literacy, education, standard of living and quality of life. Also, there is a lower poverty risk for disabled people compared with other countries (World Health Organization, 2011). However, even with this reduced risk, 34% of disabled people in Iceland remain unemployed compared to a figure of 5% in the general pop- ulation (Ministry of Welfare, 2013; Statistics Iceland, n.d.a.). People with intellectual disabilities constitute Iceland’s largest (37%) group of disabled people (Ministry of Welfare, 2013) and are the least likely to hold a job in the open labor market. Many still attend day-care whilst the majority works part-time at sheltered workshops (Bjarnason, 2004; Björnsdóttir & Traustadóttir, 2010; Ministry of Welfare, 2013). As a consequence, disabled people in Iceland are faced with economic inequalities and many experience financial difficulties and poverty (Rice & Traustadóttir, 2011). While income or wealth are important factors in gaining access to basic necessities, other elements such as education, skills, legal equality and respect also influence our well-being (Sen, 2000). Economic or income inequalities are linked to social inequal- ities which are, however, more extensive and relate to disparities in opportunities, assets or resources, and rights. According to the economist Amartya Sen (2000), pov- erty and deprivation can lead to social exclusion i.e., the lack of access to resources and rights which influence the person’s ability to participate in society and affect his or her quality of life. He argues that the concept of social exclusion is important in the discussion of social inequality because of its emphasis on the role of relational issues in deprivation. This article is a collaborative reflection on social inequality in Iceland, based on inclusive methodology and with an emphasis on people with intellectual disabilities. In our reflection we have adopted Sen’s conceptualization of social exclusion and aim to answer the three following questions: 1) Are people with intellectual disabilities at risk of social exclusion? 2) What kind of social participation is relevant to social inclusion? 3) And how does participation influence quality of life? COLLABORATIVE WRITING Our research collaboration started in 1999 and has since then produced an MA thesis and a PhD dissertation amongst other publications. Our collaboration is based on inclusive research practice, a term used by Walmsley and Johnson (2003) to refer to research which involves people with intellectual disabilities as more than mere sources of data. In inclusive research the views of people with intellectual disabilities are directly represented in the published findings in their own words. Combined with
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.