Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 101

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 101
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 101 KRISTÍN BJÖRNSDÓTTIR & STEINDÓR JÓNSSON this, in inclusive research, people with intellectual disabilities play an active role as instigators, interviewers, data analyzers, or authors (Walmsley & Johnson, 2003). Inclusive research covers two major disability research traditions of emancipatory and participatory research. Both of these approaches share the goal of improving disa- bled people’s lives and providing them with more power over the research process (Barnes, 2001; Park, 1993). Inclusive research is an attempt to get people with intellec- tual disabilities more actively involved in research. In inclusive research, people with intellectual disabilities are not viewed as passive research subjects. Instead they have opportunities to participate in the research process, often taking on valued social roles as co-researchers (Walmsley & Johnson, 2003). What distinguishes inclusive research practices from the emancipatory and participatory models is a shared control over the research process and outcomes which enables a broader group of people to be actively involved in research. This has led to a more balanced collaboration and partnership between academics and research participants, and people with intellectual disabilities are now increasingly being involved in the research process (Björnsdóttir & Svens- dóttir, 2008; Docherty et al., 2005; Hreinsdóttir, Stefánsdóttir, Lewthwaite, Ledger, & Shufflebotham, 2006). The idea for this article comes from Steindór who, after collaborating on various research projects, highlighted a need to explore social (in)equality in Iceland. Our earlier research findings had suggested that disabled people, and particularly those with intellectual disabilities, lack access to key services such as education, transport, housing, and recreation (Björnsdóttir, 2009). This article, a theoretical reflection, is the result of our collaboration and joint exploration of social (in)equality in Iceland. On the one hand, the significance of this reflection rests on the origin of the idea which comes from a person who has been labeled as having intellectual disabilities and, on the other, on the collaborative production of knowledge. Results are based on discussions between Steindór and Kristín and incorporate several steps of shared analysis and interpretation. Firstly, we familiarized ourselves with Sen’s (1992, 2000) capability approach and it was Kristín’s responsibility to make this accessible to us both. Kristín would read Sen’s work and write summa- ries and outlines which we discussed in person and via Skype. Secondly, we came up with the three questions to guide our reflections. Thirdly, we sought answers in national and international publications, as well as public documents, on the subject of inequalities e.g., from ministries, the United Nations, and Statistics Iceland. Since Steindór has advanced computer skills it was his responsibility to gather most of the documents and locate the web pages needed. We also used research reports published by the University of Iceland and media coverage on the subject of disability (using search terms such as disability and disability pensioners). Fourthly, since employment, education, and housing were identified as key areas for discussion in a recent report on the services disabled people receive from different municipalities in Iceland (Ministry of Welfare, 2013), and are also common indicators of social exclusion measurements, we decided to focus on these areas in our analysis. Kristín focused on the theoretical aspect of this collaboration and had the responsibility of constructing the article; both authors, however, had equal control over the outcomes.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.