Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 104

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 104
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015104 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION Education Mitra (2006) explains how a particular variable, for example education, can, according to Sen’s approach, be understood as comprising personal characteristics, capabilities, and functionings. ‘Education can be considered a “personal characteristic” that influ- ences work as a functioning (e.g., what education do working persons with impair- ments have?)’ (Mitra, 2006, p. 239). In the 1980s, when we started our formal educa- tion, most students with intellectual disabilities were educated in segregated special schools. There were no disabled students at Kristín’s compulsory school. Steindór went to a different neighborhood school and remembers two other special education needs students who received support from a special education teacher, mostly within the regular classroom. In lower secondary school, Steindór was bullied by a group of boys, and even though he had good friends at the school, he was open to the idea of transferring to a segregated special school for disabled children. There was good cooperation between the two schools and to begin with Steindór went to the special school only few days of the week but was supposed to transfer completely to this school before the end of the school year. He made good friends at the special school and liked the teachers and staff. Despite his young age he realized that the school could not provide him with the educational encouragement and support he needed, and it was his decision to stay at the neighborhood school even though the issue of bullying had not been fully resolved. Steindór: ‘It was a simple equation really. I had friends in both schools. But only the neighborhood school could offer me appropriate education.’ Current education policy is based on inclusive education and individualized learning (The Compulsory School Act No. 91/2008; The Preschool Act No. 90/2008; Ólafsdóttir, Jóelsdóttir, Sigurvinsdóttir, Bjarnason, Sigurðardóttir, & Harðardóttir, 2014). Less than 1% of all compulsory aged school children are enrolled in three different segregated special schools (Klettaskóli, Brúarskóli and Hlíðarskóli). Most of these students have been labeled as having intellectual disabilities and approximately 15% of compulsory school students are so affected. For the past decade, the number of students in segregated settings has decreased, as has the number of special schools (Statistics Iceland, n.d.b.). In 2008, Iceland faced economic difficulties, resulting in a financial crisis of such magnitude that the economy has still not recovered. The economic crisis in Ice- land has impacted the education system; thus budgets have been cut with resultant redundancies and hiring freezes (The Ombudsman for Children, 2010; Ministry of Wel- fare, 2011). The difficult economic environment, combined with reports of Icelandic students not performing well on Program for International Student Assessment (known as PISA), has fueled the debate on inclusive education. Special and inclu- sive education has been researched extensively in Iceland (e.g., Bjarnason, 2005; Egil- son, 2014; Gunnþórsdóttir & Jóhannesson, 2013; Jóhannesson, 2006) and recent re- search findings suggest that people with intellectual disabilities have limited access to education and educational institutions (Björnsdóttir, 2014). Education as capabilities is about access to educational institutions and students with intellectual disabilities
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.