Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 104

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 104
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015104 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION Education Mitra (2006) explains how a particular variable, for example education, can, according to Sen’s approach, be understood as comprising personal characteristics, capabilities, and functionings. ‘Education can be considered a “personal characteristic” that influ- ences work as a functioning (e.g., what education do working persons with impair- ments have?)’ (Mitra, 2006, p. 239). In the 1980s, when we started our formal educa- tion, most students with intellectual disabilities were educated in segregated special schools. There were no disabled students at Kristín’s compulsory school. Steindór went to a different neighborhood school and remembers two other special education needs students who received support from a special education teacher, mostly within the regular classroom. In lower secondary school, Steindór was bullied by a group of boys, and even though he had good friends at the school, he was open to the idea of transferring to a segregated special school for disabled children. There was good cooperation between the two schools and to begin with Steindór went to the special school only few days of the week but was supposed to transfer completely to this school before the end of the school year. He made good friends at the special school and liked the teachers and staff. Despite his young age he realized that the school could not provide him with the educational encouragement and support he needed, and it was his decision to stay at the neighborhood school even though the issue of bullying had not been fully resolved. Steindór: ‘It was a simple equation really. I had friends in both schools. But only the neighborhood school could offer me appropriate education.’ Current education policy is based on inclusive education and individualized learning (The Compulsory School Act No. 91/2008; The Preschool Act No. 90/2008; Ólafsdóttir, Jóelsdóttir, Sigurvinsdóttir, Bjarnason, Sigurðardóttir, & Harðardóttir, 2014). Less than 1% of all compulsory aged school children are enrolled in three different segregated special schools (Klettaskóli, Brúarskóli and Hlíðarskóli). Most of these students have been labeled as having intellectual disabilities and approximately 15% of compulsory school students are so affected. For the past decade, the number of students in segregated settings has decreased, as has the number of special schools (Statistics Iceland, n.d.b.). In 2008, Iceland faced economic difficulties, resulting in a financial crisis of such magnitude that the economy has still not recovered. The economic crisis in Ice- land has impacted the education system; thus budgets have been cut with resultant redundancies and hiring freezes (The Ombudsman for Children, 2010; Ministry of Wel- fare, 2011). The difficult economic environment, combined with reports of Icelandic students not performing well on Program for International Student Assessment (known as PISA), has fueled the debate on inclusive education. Special and inclu- sive education has been researched extensively in Iceland (e.g., Bjarnason, 2005; Egil- son, 2014; Gunnþórsdóttir & Jóhannesson, 2013; Jóhannesson, 2006) and recent re- search findings suggest that people with intellectual disabilities have limited access to education and educational institutions (Björnsdóttir, 2014). Education as capabilities is about access to educational institutions and students with intellectual disabilities
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.