Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 109

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 109
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 109 KRISTÍN BJÖRNSDÓTTIR & STEINDÓR JÓNSSON himself and was difficult to live with. We lived together for a couple of years until everybody realized that this was not working anymore. Having the freedom to choose where to live and having access to housing is among those valuable functionings described by Sen (1992) which would lead to a person’s well-being because the decision is based on his/her interest or values. PARTICIPATION Sen (2001) defines social inclusion as ‘society’s widely shared social experience and active participation, by a broad equality of opportunities and life chances for individ- uals and by the achievement of a basic level of well-being for all citizens’ (Sen, 2001, p. 74). The research literature suggests that upon graduation from upper secondary school, people with intellectual disabilities spend most of their time participating in segregated activities organized for people with intellectual disabilities, such as Spe- cial Olympics, sheltered workshops, and continuing education classes (Björnsdóttir & Traustadóttir, 2010). We found no evidence that people with intellectual disabilities are being forced to participate in segregated activities, but they do not seem to have much control over these activities either. Also, their freedom to choose different activ- ities is often restricted by for example limited economic resources (Björnsdóttir, 2010). We argue that this type of participation could be identified as an unfavorable form of inclusion. Many problems of deprivation arise from unfavourable terms of inclusion and ad- verse participation … [It is] very important to distinguish between the nature of a problem where some people are being kept out (or at least left out) and the charac- teristics of a different problem where some people are being included – may even be forced to be included – on deeply unfavourable terms. (Sen, 2000, pp. 28–29) Since people with intellectual disabilities have limited control over these segregated activities we raise the question whether they would have chosen to participate if they had been presented with different options. They are participating, but not in mainstream society, and they might not have a realistic option to reject this form of inclusion. While employment in sheltered workshops is often a welcome change from the status of non-participation, it is often not the employee’s chosen vocation. Also, the sheltered workshops are insufficient to sustain adequate livelihoods and, as mentioned above, do not secure basic workers’ rights or access to unions. Sen (2000) argues that unfavorable inclusion is a source of deprivation. Segregated activities and unfavorable inclusion relate to how society and its institutions are organized which creates obstacles for those who have been labeled with intellectual disabilities. These obstacles are commonly associated with their impairment or limited personal func- tionings. We claim, however, that such reasoning underestimates the complexity of deprivation since the denial or lack of access to rights and resources can influence the opportunities for participation.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.