Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 109

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 109
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 109 KRISTÍN BJÖRNSDÓTTIR & STEINDÓR JÓNSSON himself and was difficult to live with. We lived together for a couple of years until everybody realized that this was not working anymore. Having the freedom to choose where to live and having access to housing is among those valuable functionings described by Sen (1992) which would lead to a person’s well-being because the decision is based on his/her interest or values. PARTICIPATION Sen (2001) defines social inclusion as ‘society’s widely shared social experience and active participation, by a broad equality of opportunities and life chances for individ- uals and by the achievement of a basic level of well-being for all citizens’ (Sen, 2001, p. 74). The research literature suggests that upon graduation from upper secondary school, people with intellectual disabilities spend most of their time participating in segregated activities organized for people with intellectual disabilities, such as Spe- cial Olympics, sheltered workshops, and continuing education classes (Björnsdóttir & Traustadóttir, 2010). We found no evidence that people with intellectual disabilities are being forced to participate in segregated activities, but they do not seem to have much control over these activities either. Also, their freedom to choose different activ- ities is often restricted by for example limited economic resources (Björnsdóttir, 2010). We argue that this type of participation could be identified as an unfavorable form of inclusion. Many problems of deprivation arise from unfavourable terms of inclusion and ad- verse participation … [It is] very important to distinguish between the nature of a problem where some people are being kept out (or at least left out) and the charac- teristics of a different problem where some people are being included – may even be forced to be included – on deeply unfavourable terms. (Sen, 2000, pp. 28–29) Since people with intellectual disabilities have limited control over these segregated activities we raise the question whether they would have chosen to participate if they had been presented with different options. They are participating, but not in mainstream society, and they might not have a realistic option to reject this form of inclusion. While employment in sheltered workshops is often a welcome change from the status of non-participation, it is often not the employee’s chosen vocation. Also, the sheltered workshops are insufficient to sustain adequate livelihoods and, as mentioned above, do not secure basic workers’ rights or access to unions. Sen (2000) argues that unfavorable inclusion is a source of deprivation. Segregated activities and unfavorable inclusion relate to how society and its institutions are organized which creates obstacles for those who have been labeled with intellectual disabilities. These obstacles are commonly associated with their impairment or limited personal func- tionings. We claim, however, that such reasoning underestimates the complexity of deprivation since the denial or lack of access to rights and resources can influence the opportunities for participation.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.