Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 112

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 112
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015112 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION The discourse on the disability pension has been anything but encouraging and has to some extent been reflected in disability policy (Rice, Björnsdóttir, & Smith, 2015; Traustadóttir, Björnsdóttir, Rice, Birgisson, & Smith, 2011). Government officials and public figures have argued in the national news that since the working public pays the disability pension through taxes, minimum wages should always be higher than the pension. It has been suggested that if the pension was too high, disabled people would not be motivated to work, implying that unemployed disabled people who rely on a disability pension are not interested in working (Auka þarf eftirlit með bóta- svikum, 2015 [There must be stricter surveillance to prevent pension fraud]; Eygló: Bótasvik eru einfaldlega þjófnaður og skaðar okkur öll, 2014 [Eygló: Pension fraud is simply theft and harms us all]; Getur bara ekki verið að við séum svona veik, 2010 [It can’t be that we are this sick]; Pétur Blöndal: Þetta er ekki Freyju að kenna, 2010 [Pétur Blöndal: This isn’t Freyja’s fault]). The government officials overlook the fact that most people who rely on a disability pension became disabled in middle age and had actively participated in society as taxpayers. Many also have part-time jobs and contribute to society by paying taxes, and the great majority would rather work than depend on a disability pension. Furthermore, it involves complex medical assessment to become eligible for this type of governmental assistance. Thus it should not be viewed as a personal option or choice to receive a disability pension (Traustadóttir et al., 2011). Despite reports of such negative discourse and the risk of social exclusion, studies have shown that disabled people often score higher on the World Health Organization quality of life instrument than the general population and often rate their quality of life higher than for example their physicians and relatives (Carr & Higginson, 2001). Also, there seems to be some kind of hierarchy within the discussion on disability where some impairments seem to be interpreted as undesirable, or at least less de- sirable than others, and not considered to allow for a high quality of life (Vehmas & Watson, 2013). Albrecht and Devlieger (1999) have examined what they describe as a ‘disability paradox’; that is, many disabled people report a good quality of life when others consider their daily existence to be undesirable. Many different factors seem to influence how people rate the condition of their life and often this has little to do with their physical or mental abilities, but is more relevant to the context of their lives. Kristín: What do you think about this disability paradox? Steindór: I guess since non-disabled people have never experienced being disabled they look at our lives from a different perspective. Maybe it is about not wanting to be disabled themselves. That is why they rank our lives lower than we do for our- selves. Kristín: Do you think it has to do with prejudice? Steindór: [Laughs] You cannot generalize. But maybe for some and I think it is about what kind of upbringing they have had and life experiences. Some people are not able to understand until someone close to them or they themselves become disabled. Although people with intellectual disabilities are faced with the risk of social exclu- sion, research has demonstrated that they would prefer to be construed as able, social
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.