Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 112

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Blaðsíða 112
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015112 SOCIAL ( IN )EQUALITY: COLLABORATIVE REFLECTION The discourse on the disability pension has been anything but encouraging and has to some extent been reflected in disability policy (Rice, Björnsdóttir, & Smith, 2015; Traustadóttir, Björnsdóttir, Rice, Birgisson, & Smith, 2011). Government officials and public figures have argued in the national news that since the working public pays the disability pension through taxes, minimum wages should always be higher than the pension. It has been suggested that if the pension was too high, disabled people would not be motivated to work, implying that unemployed disabled people who rely on a disability pension are not interested in working (Auka þarf eftirlit með bóta- svikum, 2015 [There must be stricter surveillance to prevent pension fraud]; Eygló: Bótasvik eru einfaldlega þjófnaður og skaðar okkur öll, 2014 [Eygló: Pension fraud is simply theft and harms us all]; Getur bara ekki verið að við séum svona veik, 2010 [It can’t be that we are this sick]; Pétur Blöndal: Þetta er ekki Freyju að kenna, 2010 [Pétur Blöndal: This isn’t Freyja’s fault]). The government officials overlook the fact that most people who rely on a disability pension became disabled in middle age and had actively participated in society as taxpayers. Many also have part-time jobs and contribute to society by paying taxes, and the great majority would rather work than depend on a disability pension. Furthermore, it involves complex medical assessment to become eligible for this type of governmental assistance. Thus it should not be viewed as a personal option or choice to receive a disability pension (Traustadóttir et al., 2011). Despite reports of such negative discourse and the risk of social exclusion, studies have shown that disabled people often score higher on the World Health Organization quality of life instrument than the general population and often rate their quality of life higher than for example their physicians and relatives (Carr & Higginson, 2001). Also, there seems to be some kind of hierarchy within the discussion on disability where some impairments seem to be interpreted as undesirable, or at least less de- sirable than others, and not considered to allow for a high quality of life (Vehmas & Watson, 2013). Albrecht and Devlieger (1999) have examined what they describe as a ‘disability paradox’; that is, many disabled people report a good quality of life when others consider their daily existence to be undesirable. Many different factors seem to influence how people rate the condition of their life and often this has little to do with their physical or mental abilities, but is more relevant to the context of their lives. Kristín: What do you think about this disability paradox? Steindór: I guess since non-disabled people have never experienced being disabled they look at our lives from a different perspective. Maybe it is about not wanting to be disabled themselves. That is why they rank our lives lower than we do for our- selves. Kristín: Do you think it has to do with prejudice? Steindór: [Laughs] You cannot generalize. But maybe for some and I think it is about what kind of upbringing they have had and life experiences. Some people are not able to understand until someone close to them or they themselves become disabled. Although people with intellectual disabilities are faced with the risk of social exclu- sion, research has demonstrated that they would prefer to be construed as able, social
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.