Ritmennt - 01.01.2004, Blaðsíða 98

Ritmennt - 01.01.2004, Blaðsíða 98
INGI SIGURÐSSON RITMENNT Summary The Impact of the Ideology of Grundtvig on the Icelandic People. This article deals with the impact of the ideology of the Danish ecclesiastic N.F.S. Grundt- vig (1783-1872) on the Icelanders. Grundtvig had a remarkablc career. Hc was a leading figure in Danish culture. He served for decades as parson, especially prominent as a hymn-writer, but he was also a poet, a theologian, an historian, a politician and an ideologue behind the Danish Folk High School Movement, which was very influential in Den- mark and which spread to the other Nordic countries. The impact of his ideol- ogy was felt in various fields among the Icelanders. They had limited personal contact with Grundtvig, but they wrote a good deal about him both in his life- time and afterwards. Grundtvig's teachings regarding religion were well known in Iceland, but his influence on the religious outlook was limited. Many Icelanders attended Folk High Schools in Denmark as well as in Norway and Sweden and their stay at these schools no doubt influenced them. Some schools were founded in Iceland which were to a considerable extent based on the model of the Danish Folk High Schools. Thcir irnpact was also marked in some farming colleges and schools of domestic science. Taken as a whole, Grundtvig's teachings had much effect on the development of education in Iceland. The Youth Societies Movement in Iceland, which became prominent from 1907 onwards, was largely inspired by the so-called Liberal Youth Societies Movement (den frílyndte ungdomsrorsla) in Norway, which in turn was inspired by the Danish Folk High School Movement and Grundtvigian ideology in particular. The aims and activities of the Icelandic youth societies were in many ways quite similar to those of the Norwegian ones. Their ideology was highly nationalistic, and there was much emphasis on the national heritage and on popular education. The youth societies played a prominent role in the culture and social life of young people in many regions, especially in the countryside. Various men who had been active in the youth societies movement became prominent in politics. Nationalistic attitudes among the Icelanders can be traced a long way back, but their tenor changed at the beginning of the twentieth century. These changes were distinctly seen in Icelandic historical writings. In this respect the influence of the historians of the Danish Folk High School Movement, such as A.D. Jorgensen, on the Icelanders was without doubt very considerable. It was, for instance, displayed in the writings of two of the most prominent Icelandic his- torians in the early twentieth century, Bogi Th. Melsteð and Jón J. Aðils, who were deeply influenced by the movement. This emerges, for instance, in Jón J. Aðils' popular series of lectures on the history of Iceland intended for the gen- eral public, which were published in book form. The influence of the Grundt- vigian ideology, partly transmitted through the Folk High Schools, is seen in a more intense kind of nationalism than had been common before and a more emotional mode of expression than had been evident in earlier historical writ- ing. At the same time, ideas of historical progress which can also be found in the historical works connected with the Danish Folk High School Movement con- tinued to be prominent. All things considered, the impact of Grundtvig's ideology on the Icelandic people was very considerable and it was particularly strongly felt in the first three decades of the twentieth century. 94
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168

x

Ritmennt

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Ritmennt
https://timarit.is/publication/859

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.