Saga


Saga - 2016, Síða 109

Saga - 2016, Síða 109
Abstract sve inb jörn ra fns son ASyLUM AND SANCTUARIeS IN THe AGe oF THe STURLUNGS Iceland’s oldest sources on the right of asylum, or grið, are reviewed in this article. even though more ancient asylum laws and customs existed, the word grið has not been found earlier than in some written Anglo-Saxon references of the Viking era. Historical laws on asylum and requests for asylum appeared later in Grágás, a code of laws dating from the Icelandic Commonwealth Period. Grágás also contains legal provisions on the strange phenomenon of fjörbaugsgarður, which was a sentence of exile from Iceland for three years. Provided that the person sentenced was able to pay any outstanding debts, in addition to a monetary penalty, this person was allowed three summers to find a means of transport overseas and during this time could enjoy asylum at three households as well as en route between them. Anyone who did not manage to get transported overseas during these three summers was seen as a fully guilty outlaw, whom others had the right to kill without paying compensation. on the other hand, if the person managed to arrive overseas and stay there for three years, s/he was entirely relieved of any guilt in Iceland. Such provisions indicate that the laws showed consideration for those who were prosperous or belonged to the upper echelons of society. Closer examination supports a suggestion by the German scholar August klostermann, who by 1900 had already observed that these statutes were influenced by Mosaic law. This insight means that the fjörbaugsgarður law can hardly have originated prior to the 11th century. Christianity was being introduced into Iceland at that time and may have met opposition in some locations, with churches being too few and small to fulfil the role of sanctuaries. The most recent reports of fjörbaugsgarður sentences, those in the Saga of Sturla, date back to 1160. Since those cases were concluded through conciliation, the fjörbaugsgarður law appears to have already become inadequate or outdated by then. on the other hand, the Icelandic sagas which were written down in the 13th century appear to rely on the Grágás text and occasionally to misunderstand it. It was only in 1190 that the archbishop at Trondheim decreed for Norway and Iceland a canonical version of church sanctuary as well as asylum for women, though this decree has only been preserved in one Icelandic manuscript. Judging by narrative sources, particularly in the Saga of the Sturlungs, this episcopal directive on asylum remained largely ineffective in Norway and Iceland until past 1240. After that time, canonical asylum seems to have been respected, probably relating to a compromise between the Pope and the Norwegian monarch, as well as to the coronation of king Hákon in 1247. Several laws from the late 13th century show clearly that canonical acts on church sanctuary (kirkjugrið) and protection for women (kvennagrið) had come into force in Iceland by that time. um grið og griðastaði á sturlungaöld 107 Saga haust 2016.qxp_Saga haust 2004 - NOTA 17.5.2019 10:12 Page 107
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Saga

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Saga
https://timarit.is/publication/775

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.