Uppeldi og menntun - 01.01.2009, Síða 96

Uppeldi og menntun - 01.01.2009, Síða 96
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 18(1)/200996 „Þetta er spennandi... og gefUr mikla mögUleika“ “this is intErEsting... and giVEs grEat oPPortunitiEs...”. thE usE of information tEchnology in art Education in ElEmEntary schools abstract The national curriculum published in 1999 assumes more use of information techno- logy (ICT) in elementary schools, not only in specified subjects, but in every part of student and teacher work in compulsory schools. This research is supposed to ill- uminate the use of computers and information technology in visual arts. My intention was to find out how teachers and students use computers in the classroom. The re- search is based on interviews with six art teachers who use information technology in the classroom. The interviews were carried out in a period from March to December 2005. Besides analysing the interviews I studied the aims of the national curriculum and the school curricula of the six specific schools, regarding the use of the inform- ation technology and its influence in teaching. One conclusion states that the art teac- hers use computers and information technology mainly when preparing their own teaching, such as seeking information, or to present a task at the beginning of a lesson. Students’ use of computers and information technology in the art classroom was on the other hand very limited, despite the teachers’ beliefs about the students extensive computer use after school, both for entertainment and communications. about thE author Aðalbjörg María Ólafsdóttir (adda@unak.is, adda@akmennt.is) is an art and ICT teacher at Glerárskóli, primary school in Akureyri, but has been working for one year now as an adjunct at the University of Akureyri, Faculty of Humanities and Social Science. She completed an M.Ed. degree in Pedagogy and the use of ICT in Learning and Teaching from the Iceland University of Education in 2007. She graduated from the The School of Visual Arts, Faculty of Visual Arts in Akureyri in 1985. Her main research interests are in the areas of art, pedagogy and information technology.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.