Tímarit hjúkrunarfræðinga - 2024, Síða 68

Tímarit hjúkrunarfræðinga - 2024, Síða 68
Quality assessment of sexuality education by upper secondary school students in Iceland: Cross-sectional study ENGLISH SUMMARY Quality assessment of sexuality education by upper secondary school students in Iceland: Cross-sectional study Sigfusdottir, H., Bender, S. S. and Tryggvadottir, G. B. ABSRTAKT Aim In Iceland, there are few studies about how sexuality education is taught in schools and what adolescents‘ opinions are about the education they have received. The purpose of the study was to examine the views of students in upper secondary schools on the quality of the sexuality education they have received with regard to teaching methods, educational needs and sexual self-esteem. Method This study was a cross-sectional study. A purposive sample was used to select eleven upper secondary schools around the country. The sample consisted of 2,488 participants, 18 years and older. The survey was administered in January 2022. Data analysis was based on descriptive statistics and hypothesis testing using Pearson chi-square test. Level of significance was set at p<0,05. Results Total of 648 students (26%) participated in the study, with more females than males. Two of three hypotheses about participants‘ attitude toward the teaching methods and educational needs were supported and the third one in a limited way. Significant differences were found between the attitudes of the participants who thought they had received good sexuality education compared to those who didn‘t, on the variety of teaching methods (p<0,001), teaching quality (p<0,001), fulfillment of educational needs (p<0,001), provision of good answers (p<0,001), information about contraception (p<0,001) and sexually transmitted diseases (p<0,001). Significant difference in quality assessment of sexuality education regarding sexual self-esteem was only found in two out of five items, they were: „I can easily stand up for myself when it is necessary to set boundaries in sex“ (p<0,05) and „I am not afraid to be steadfast if a sexual partner is pressuring me“ (p<0,05). Conclusions About third of the participants express their satisfaction with sexuality education. According to their assessment, good sexuality education consists of teaching procedures and how well it meets their educational needs. More emphasis needs to be on the positive aspects of sexuality in teaching such as sexual self-esteem. Keywords Sexuality education, adolescent, quality, teaching methods, educational needs, sexual self-esteem. Correspondent hes81@hi.is
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112

x

Tímarit hjúkrunarfræðinga

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit hjúkrunarfræðinga
https://timarit.is/publication/1159

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.