Uppeldi og menntun - 01.01.2013, Síða 29

Uppeldi og menntun - 01.01.2013, Síða 29
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 22(1) 2013 29 helgi grÍmsson og anna KristÍn sigUrÐardóttir corridors. It has become a common process to involve many community members when designing a school. In this study, a close look is taken at four school buildings that were designed and opened for use in the 21st century. Two main research ques- tions lead this investigation; what pedagogical ideas underpinned the design process in four schools and how well did they work during the first year in the new build- ing. The four schools were chosen out of a sample of twenty schools from a large scale study on teaching and learning in primary and lower secondary schools, entitled Starfshættir í grunnskólum. This study relies partly on the same sample and partly on the same database. Data was collected specifically for this study through interviews with participants in the design process for each of the four schools; the principal, the architect of the building and a representative from the local educational office. An electronic questionnaire was carried out among all teachers in all twenty schools and classroom observations were conducted in all twenty schools. The interview data was analysed qualitatively for the four schools participating in this study, and quantitative comparisons were made between each of the four schools and the other nineteen in the sample, based on the survey data. Results confirmed findings from previous studies, suggesting a paradigm shift in school buildings as educational authorities and stakeholders emphasised open approach and flexible learning environments that suited diverse and individualised schoolwork. A variety of different stakeholders participated in the design process in three of the four schools. It is, however, obvious that in those four schools, teachers and leaders struggled as they tried to implement new practices in the new building. Indi- vidualised learning, one of the main aims among those who participated in the design process, was not enhanced in any of these four schools when compared to the other nineteen schools in the sample. The teachers generally agreed that there was good morale in the school in which they worked, discussion was open and there was strong emphasis on cooperation amongst staff members. Teacher collaboration, another aim of the design, measured stronger in two of the schools compared to the average in all twenty schools. Team teaching appeared to be more common in the open schools than in the cluster schools. Doors and movable boundaries between classrooms in cluster schools were meant to increase flexibility and team teaching, but in all of the observed lessons these doors/walls were closed. The teachers in the clusters, how- ever, expressed more satisfaction with the physical environment than in open schools. In none of the four schools, did the teachers consider this new learning environment more suitable for the teaching methods they preferred to use than teachers who taught in alternative accommodation. These findings raise the question of whether or not teachers have received adequate instructions, training and support to take advantage of these “new” work environments. Keywords: School buildings, learning environment, design process, educational policy
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.