Uppeldi og menntun - 01.06.2015, Síða 32

Uppeldi og menntun - 01.06.2015, Síða 32
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 24(1) 201532 AðdrAgAndi þemAnáms í KennArAhásKólA íslAnds UM HÖfUnDinn Loftur Guttormsson (loftur@hi.is) er prófessor emeritus við Menntavísindasvið Háskóla Íslands. Hann lauk licence-ès-lettres-prófi í sagnfræði og félagsfræði frá Parísarháskóla (la Sorbonne) 1964 og dr. phil.-prófi í sagnfræði frá Háskóla Íslands 1990. Loftur hefur kennt sagnfræði og félagsfræði á öllum skólastigum nema leik- skólastigi, lengst af við Kennaraháskóla Íslands. Hann stundar rannsóknir á sviði félagssögu, menningarsögu og uppeldis- og skólasögu. The thematic approach introduced at the University College of Education in Iceland: Conflicts in the development of teacher education 1975–1978 aBstraCt This article is a historical study of conflicts between student teachers and the school authorities at the University College of Education (UCE) in Iceland, resulting in the introduction of a thematic learning approach (þemanám) during the first semester of the school year 1978–1979. This implied a major change in teacher education in Ice- land at the time. The source material for this study consists mainly of documents, internal publications and personal notes. Around 1970 the Icelandic Ministry of Education aimed at simultaneously reform- ing the system of compulsory education and teacher education. The reform project was led by the Department of Educational Research and Development (DERD) at the ministry. New legislation on the UCE was passed in 1971, but the new Law on Com- pulsory Education was not passed until 1974 (Lög um grunnskóla). The UCE replaced the former Teacher Training College (TTC) which had been established in 1963 as a four-year educational program at the upper secondary school level. In theory, the upgrading of teacher education to university level in 1971 consti- tuted an important change (Gyða Jóhannsdóttir, 2001). However, during the next few years UCE had to run a series of study programs at upper secondary school level for students who were already enrolled at the TTC. Until 1975 the students involved in these programs outnumbered those enrolled in UCE’s B.Ed. program. The simultaneous running of two different study programs meant that the faculty members had to divide their teaching between secondary school and university levels. These first faculty members had all been serving as tenured teachers at the TTC; hence they were not likely to develop professional identities as university staff. These circumstances affected the UCE curriculum which these faculty members wrote during their first years in office. Furthermore, with no less than ten obligatory subjects on the curriculum during the first two semesters of the B.Ed. program – electives not being introduced until the third semester – the students felt that they were pursuing their education at approximately the same school level as before.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.