Uppeldi og menntun - 01.06.2015, Side 48

Uppeldi og menntun - 01.06.2015, Side 48
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 24(1) 201548 reynslA æTTleiddrA bArnA á íslAndi AF sKólUm Og sAmFélAgi Brooker, L. (2002). Starting school: Young children learning cultures. Buckingham: Open University Press. Chisholm, K. (1998). A three year follow-up of attachment and indiscriminate friend- liness in children adopted from Romanian orphanages. Child Development, 69(4), 1092–1106. Dalen, M. (2005). ”Vi hentet våre barn i Kina”: Foreldres fortellinger om adopsjoner fra Kina – til Norge, – til USA. Oslo: Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Dalen, M. og Rygvold, A. L. (2006). Educational achievement in adopted children from China. Adoption Quarterly, 9(4), 45–58. doi:10.1300/J145v09n04_03 Dalen, M. og Theie, S. (2012). Internationally adopted children from non-European countries: General development during the first two years in the adoptive family. The Scientific World Journal, 2012, 1–9. doi:10.1100/2012/375436 Dorow, S. K. (2006). Transnational adoption: A cultural economy of race, gender and kinship. New York: New York University Press. Dowling, M. og Brown, G. (2009). Globalization and international adoption from China. Child & Family Social Work, 14(3), 352–361. doi:10.1111/j.1365-2206.2008.00607.x Elsa Sigríður Jónsdóttir og Hanna Ragnarsdóttir. (2010). „Þungamiðjan í lífinu færðist til“: Reynsla 20 íslenskra fjölskyldna af því að ættleiða börn frá útlöndum. Í Hanna Ragnarsdóttir og Elsa Sigríður Jónsdóttir (ritstjórar), Fjölmenning og skólastarf (bls. 339–371). Reykjavík: Rannsóknastofa í fjölmenningarfræðum og Háskólaútgáfan. Engel, M., Phillips, N. K., Dellacava, F. A. (2007). International adoption: a sociological account of the US experience. International Journal of Sociology and Social Policy, 27(5/6), 257–270. doi:10.1108/01443330710757285 Fisher, A. P. (2010). International adoption: Global inequalities and the circulation of children. Contemporary Sociology, 39(3), 328–329. Flick, U. (2006). An introduction to qualitative research (3. útgáfa). London: Sage. Friedlander, M. L. (1999). Ethnic identity development of internationally adopted children and adolescents: Implications for family therapists. Journal of Marital and Family Therapy, 25(1), 43–60. Hanna Ragnarsdóttir. (2008). Collisions and continuities: Ten immigrant families and their children in Icelandic society and schools. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. Hanna Ragnarsdóttir. (2011). Líf og störf ungra innflytjenda: Reynsla ungmenna af tíu ára búsetu á Íslandi. Uppeldi og menntun, 20(2), 53–70. Hanna Ragnarsdóttir og Elsa Sigríður Jónsdóttir. (2010). Ættleiðing erlendra barna á Íslandi. Aðlögun og samskipti í fjölskyldum og leikskólum. Í Gunnar Þór Jóhann- esson og Helga Björnsdóttir (ritstjórar), Þjóðarspegillinn 2010: Rannsóknir í félagsvís- indum XI: Erindi flutt á ráðstefnu í október 2010. Sótt af: http://skemman.is/stream/ get/1946/6763/18434/3/68-76_Hanna_Ragnarsd_FELMANbok.pdf Hawkins, A., Beckett, C., Castle, J., Groothues, C., Sonuga-Barke, E., Colvert, E. … Rutter, M. (2007). The experience of adoption (1): From the child point of view – an exploration of the attitudes of intercountry and domestic adoptees. Adoption & Fostering, 31(4), 5–16. doi:10.1177/030857590703100403 Hernandez, D. J. (2004). Children and youth in immigrant families: Demographic, social, and educational issues. Í J. A. Banks og C. A. M. Banks (ritstjórar),

x

Uppeldi og menntun

Direkte link

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.