Uppeldi og menntun - 01.06.2015, Síða 79

Uppeldi og menntun - 01.06.2015, Síða 79
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 24(1) 2015 79 ólAFUr pál l JónssOn The relevance of language Another theme which runs through the entire book is the relevance of language, both language skills and the use of language in everyday communication. Incidents where the relevance of language stands out vary from the exclusionary practice of not allow- ing pupils to communicate in their native language (as in the Meadows School) to the celebration of various languages in the Scottish research. In the latter, the use of native language was explicitly tied to students’ agency. Having specialist EAL teachers … and understanding the interdependence of lan- guages ensured that collaborative and co-constructed practice was focused on addi- tive bilingualism. This enabled newly arrived pupils from asylum-seeking families also to have agency in the school system, as they brought their language and life experiences into the classroom. (p. 120) The relevance of language applies not only to the pupils but to staff also as was brought out very clearly by an incident reported in one of the Icelandic cases. … a rotation scheme was in place that saw the foreign-born staff read to the children for the equivalent of 15–20 minutes a week. Some Icelandic staff members wanted to make changes to the daily reading sessions so that they only included native Icelan- dic speakers. This plan was eventually implemented in one of the four divisions – to the extreme dissatisfaction of the foreign-born staff, who saw the gesture as demean- ing and discriminative. (p. 21) What concepts of social justice are at play? Although all the studies deal with social justice in one way or another, there is very little elaboration on a conception of social justice in the book. It is mainly in the last chapter that a conception of social justice is discussed specifically. At the outset of that chapter, the authors write: Social justice can be defined in a number of ways but the underlying principles of equity and inclusion remain: • The social and economic resources of society are distributed for the benefit of all people … • A process is operating through which society attains a more equitable distribution of power in the political, economic and social realms … • The principles are based upon the belief that each individual and group within a given society has a right to civil liberties, equal opportunity, fairness, and partici- pation in the educational, economic, institutional, social and moral freedoms and responsibilities valued by the community … (p. 129)
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.