Uppeldi og menntun - 01.01.2003, Síða 162

Uppeldi og menntun - 01.01.2003, Síða 162
MAT A SAMSKIPTAHÆFNI FJOGURRA ÁR A B ARN A ABSTRACT This research studied the interpersonal understanding of 4-5 year old Icelandic preschool children and the methods children use when collaborating with their peers. The purpose of this study was to map the sociomoral development of 4-5 year old Icelandic preschool children and to examine their interpersonal understanding according to the DeVries et. al. classification system. Furthermore the study was meant to examine whether the children in this research showed progress in interper- sonal understanding during a nine month period. Two groups of children from two preschools were examined twice during a nine month period. The children were videotaped in pairs when playing a board game. The same pairs were videotaped in January and again in September. The videotapes were analyzed and the behaviour of the children was grouped according to a classification system for interpersonal understanding developed by DeVries et. al. (DeVries, Reese-Learned and Morgan, 1992). The results were analyzed using quantitative methods with an interpretative component as well. The results show a picture of a child's interaction with its playmate. We see that the methods five year olds use to avoid conflict and their interpersonal under- standing is 85% unilateral. In other words their interaction strategies are based on submission to the wishes of others or are one-way orders to control others, also their sense of knowledge is physical. The results of the study show that during the nine month period both groups show progress in sociomorai development. The results indicate that the preschool child develops its own methods in collaboration, for example in avoiding conflict. Furthermore the children use play and pretend-play to solve problems and avoid conflict. There is also an interesting clue pointing to different pattern in boys' and girls' methods of interacting. The results show indi- vidual differences but at the same time it shows a child that is competent, strong and creative. The child uses its own methods in collaborating with peers. It is the authors' opinion that this image of the child should be the main focus of preschool ■ ■?’ professionals. Kristín Karlsdóttir er lektor viö Kennaraháskóla Islands 160
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.