Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 21

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 21
19 Tímarit um menntarannsóknir, 4. árgangur 2007 Earth, created by Galileo and Kepler. ü In 1822, when mathematician Björn Gunnlaugsson offered to become mathematics teacher at the country’s only Latin School at Bessastaðir near Reykjavík, the official reason for his appointment and for enhancing mathematics was to provide the pupils with the necessary prerequisites for admission to the University of Copenhagen, though Gunnlaugsson also used utilitarian arguments about harnessing nature and promoted the cultural aspects of mathematics education. ü In 1877, mathematics was no longer required for admission to the University of Copenhagen. No mathematician existed at the Learned School to present cultural or utilitarian arguments for the subject, and the mathematics syllabus was reduced. There were too few pupils to offer a choice of a mathematics- science stream vs. a language-history stream at the school. During a period of the greatest material progress in Icelandic history in 1890–1919 there was no higher mathematics education within the country, for example to prepare for engineering studies. Such education had to be sought abroad, usually in Copenhagen. ü When a mathematics stream was established at the Reykjavík High School in 1919 on the urging of the newly established Association of Chartered Engineers in Iceland and mathematician Dr. Ólafur Daníelsson, the official reasons were to ensure prerequisites for engineering studies, i.e. utilitarian reasons for a rapidly industrializing society. Dr. Daníelsson’s arguments for mathematics education were, however, mainly cultural, presenting mathematics as the most perfect science existing, and concerned individuals’ training in logic and exact thinking. ü In the mid-1960s ‘modern’ mathematics was implemented as part of a revision of the Icelandic school system, based on the influence of an international mathematics education reform wave, promoted by the OEEC, later the OECD. The official arguments were that education would contribute substantially to economic and social progress and the authorities supported the reform by funding on a previously unknown scale. The leader of the activities, Guðmundur Arnlaugsson, and his collaborator, Björn Bjarnason, had ideological arguments in mind, that the new concepts would be conducive to increased clarity and exactness of thinking. A leadership of influential individuals was of crucial importance at points of transformation in Iceland. A redefinition of mathematics education could take place when both the official body that was to decide upon it and the persons that were to provide the pedagogical leadership had developed their own visions. Their approaches were not always identical but in all cases they may be classified among the fundamental reasons identified by M. Niss. History also reveals that mathematics education has not always lived up to expectations. Pupils still ask why mathematics has to be taught and the answers often neither suffice to convince pupils, school leaders nor other school authorities. There are still tensions between views on whether mathematics is to be taught at the various stages of the school system and what should be taught. However, asking these questions is not unique to Iceland. The professional leaders involved shared the conviction that proper mathematics education belongs to cultual values in the broadest sense, as does any other art or science that is truely pursued. Well educated mathematics teachers Nokkur tímamót í sögu stærðfræðimenntunar
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.