Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 134

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 134
132 Tímarit um menntarannsóknir, 4. árgangur 2007 The study covered the following question: How the pedagogical ideas of preschool teachers and assistants were implemented and developed during the communication project do pedagogical ideas of preschool teachers and assistants appear during the communication project? While organizing the learning environ- ment? While discussing the analysis of the video- tapes? In teaching strategies? In communications with the children? Methods The research covered two years, from 2002 to 2004. There were 130 children, one to six years of age, in the setting, 25 assistants and 7 preschool teachers. In the project the staff recorded various pedagogical situations on 125 videotapes, each one 10 – 15 minutes long. Every videotape was analyzed by the authors and four to five videotapes were discussed at a time in 30 meetings with the staff during the project. Field notes were written during the meetings, including the staff’s explanations of how they chose situations for recording. In addition to the videotapes 23 group interviews were conducted with the staff, and a survey was carried out in the beginning and at the end of the research process. The analysis of the video tapes included documentation of communications by teachers and assistants with the children and how they chose and organized the learning environment recorded. The communications factors observed included how the teachers and assistants reacted to children’s initiatives and how they verbalized actions, feelings, experience and behavior. The analysis of the interviews focused on the factors studied and was supported by field notes. The questionnaire used in the beginning and the end of the research was meant to provide information about the staffs’ pedagogical ideas and observing if, and how, these ideas had changed during the course of the project. Findings The findings indicate that preschool teachers and assistants differed in their pedagogical ideas in the beginning but at the end the differences were reduced. Because of these different viewpoints between the groups they made dissimilar use of the project. The assistants developed their pedagogical ideas, including their view on children and the preschool’s daily routine, towards more professionalism. The preschool teachers, on the other hand, made use of the project methods to develop their professionalism and skills in working with children who needed special support. During the project, formality and adult control over the children’s work were reduced. At the end of the project more emphasis was put on confirming the children’s initiative, actions, and agency, together with the adults’ responsibility for democratic communications in the preschool. The quantitative results indicated rather small changes on 30 of 37 questions. But Cohen’s d showed high and medium changes on the following variables: Verbalize children’s actions changed from the beginning to the end (d=0.84, N=14); Use video recording to improve the staff’s communication skills while communicating with the children (d = 0.83, N =14); Decrease staff control of the children’s activities decreased from the beginning to the end (d=0.78, N=14); Less emphasis on courtliness in the end than in the beginning (d=0.78, N=14); The importance of free play increased from the beginning to the end (d = 0.64, N = 14); Following children’s initiative rose from the beginning to the end (d = 0.64, N = 14); The importance of children’s obedience decreased from the beginning to the end (d=0.60, N=14). These statistical results support the qualitative part of the research. Breytingar á uppeldissýn í leikskóla
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.