Uppeldi og menntun - 01.01.2008, Síða 67

Uppeldi og menntun - 01.01.2008, Síða 67
67 JÓNA GUÐBJÖRG TORFADÓTTIR, hAFDÍS INGvARSDÓTTIR Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. London: Heinemann Education. Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. New york: W.W. Norton & Company. Sótt 2. ágúst 2006 frá http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=101077317. Tripp, D. (1993). Critical incidents in teaching. Developing professional judgement. London: Routledge. Watson, M. og Ecken, L. (2003). Learning to trust. Transforming difficult elementary classrooms through developmental discipline. San francisco: Jossey-Bass. Wentzel, K. R. (2002). Are effective teachers like good parents? Teaching styles and student adjustment in early adolescence. Child Development 73, 287–301. Wilhelm, K., Dewhurst-Savellis, J. og Parker, G. (2000). Teacher stress? An analysis of why teachers leave and why they stay. Teachers and Teaching: Theory and Practice 6, 291–304. abstract This paper presents an action research which focused on the relationships between a novice teacher and her students, in particular, on critical incidents in her classroom. The main purpose of the study was to gain a deeper understanding of the process novice teachers go through in their induction year and how they build up inter- personal relationship with their students. one purpose was also to enhance teacher growth. The research took place in an upper-secondary school and data was collected through diary writing, videotape recordings, by asking students to respond to open ended questions, and finally an interview with an ally from the teaching staff. The findings indicate that teacher’s sensitivity to the needs of her students and her ability to bring a dialogue to a successful conclusion can make the defining difference in building up a mutual trust and respect in the classroom, which seems to be a prerequisite for the building up of a good teacher-student relationship. The teachers’ sensitivity for their students is, in part, grounded in their teaching experiences which the new teachers lack. It is therefore argued that it is necessary for new teachers to get formal support from the school in their first year of teaching for the purpose of building up such relationships. Jóna Guðbjörg Torfadóttir er framhaldsskólakennari við Menntaskólann við Sund. Hafdís Ingvarsdóttir er dósent í kennslufræði/menntunarfræði við Háskóla Íslands.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.