Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 118

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 118
116 Tímarit um menntarannsóknir, 4. árgangur 2007 the American standardization sample. Two subscales in America, Oppositional and Hyperactivity, merged into one in Iceland, Oppositional-Hyperactivity. Correlations between factors were generally low. Six of seven auxillary scales in CTRS-R:L were almost identical in the Icelandic sample and the American standardization sample. The ADHD Index consisted of two factors in the Icelandic sample. Principal axis factoring with promax rotation of the short version of Conners’ Teacher Rating Scale-Revised (CTRS-R:S) resulted in two factors: Oppositional-Hyperactivity, Cognitive Problems / Inattention. Most alpha coefficients were higher than 0.80 and many 0.90 or higher for the empirically derived scales as well as for the auxillary subscales. Discussion The main finding in this study was that the factor structure of Conners’ Teacher Rating Scale-Revised in the American standardization sample was not completely replicated in the Icelandic translation and adaptation of the instrument. Two factors, Oppositional and Hyperactivity, merged into one in Iceland. Extracting six factors instead of five in the Icelandic sample did not solve the issue. More research on the Icelandic translation of the instrument is needed before clinical use of CTRS:L can be recommended in Iceland. Heimildir Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Teacher´s Report Form and 1991 Profile. Burlington, VT: University Associates in Psychiatry. Achenbach, T. M., McConaughy, S. H. og Howell, C. T. (1987). Child/adolescent behavioral and emotional problems: Implications of cross-informant correlations for situational specificity [Útdráttur]. Psychological Bulletin, 101, 213–232. Al-Awad, A. M. og Sonuga-Barke, E. J. S. (2002). The application of the Conners’ Rating Scales to a Sudanese sample: An analysis of parents’ and teachers’ ratings of childhood behaviour problems [Rafræn útgáfa]. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 75, 177–187. American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders (4. útgáfa). Washington: Höfundur. Conners, C. K. (1997). Conners’ Rating Scales-Revised. Technical Manual. New York: Multi-Health Systems. Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D. A. og Epstein, J. N. (1998a). Revision and restandardization of the Conners’ Teacher Rating Scale (CTRS-R): Factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 279–291. Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D. A. og Epstein, J. N. (1998b). The Revised Conners’ Parent Rating Scale (CPRS-R): Factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 257–268. Conners, C. K., Wells, K. C., Parker, J. D., Sitarenios, G., Diamond, J. M. og Powell, J. W. (1997). A new self-report scale for assessment of adolescent psychopathology: Factor structure, reliability, validity and diagnostic sensitivity. Journal of Abnormal Child Psychology, 25, 487–497. Einar Guðmundsson (2005–2006). Þýðing og staðfærsla sálfræðilegra prófa. Sálfræðiritið, 10–11, 23–40. Everitt, B. S. (1975). Multivariate analysis: The need for data and other problems. British Journal of Psychiatry, 126, 237–240. Kennaralisti Conners
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.