Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 135

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2007, Síða 135
133 Tímarit um menntarannsóknir, 4. árgangur 2007 Breytingar á uppeldissýn í leikskóla Discussion The main findings indicate that the staff’s pedagogical ideas and teaching strategies were individual and changed during the project. The teachers possessed knowledge that made them capable of using the project to develop their professionalism and create methods and resources for children in need of special support. The assistants’ pedagogical ideas turned away from authoritarian communication, which was related to their insecurity in their work, to more democratic strategies and increased the responsibility of the pedagogical work in the preschool. Several shortcomings appeared in the research process. One was related to the researchers’ dual roles as both project leader and researcher, which might have affected the staff’s discourse in the interviews. Not everybody was interested in participating in the project and different attitudes affected both the project process and the research process. Concurrently, there was limited knowledge of how these individuals felt about the project. In addition there was also considerable staff mobility. The core consisted of relatively few people; the others came and went during these two years. It is also impossible to know if these conclusions reliably reflect the views of those who were silent. The findings indicate that in order for the Icelandic preschools to comply with Act no. 78/1998 regarding preschools it is definitely necessary to build up professionalism, increase the number of preschool teachers, raise the level of education of the assistants, and create continuous education opportunities for the preschool teachers. Heimildir Aðalnámskrá leikskóla. (1999). Reykjavík: Menntamálaráðuneytið Aarts, M. (2000). Marte meo. Basic Manual. Harderwijk: Aarts Production. Barnett, S. (2004). Better teachers, better preschools, students achivement linked to teacher qualifications. New Brunswick: National institute for early education research. Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43–88. Baumrind, D. (1971). Harmonious parents and their preschool children. Developmental Psychology, 4(1), 99–102. Baumrind, D. (1980). New directions in socialization research. Psychological Bulletin, 35, 639–652. Baumrind, D. og Lamb, M. E. (1978). Socialization and personality development in the preschool years. Í M. E. Lamb (Ritstj.), Sociopersonality development (bls. 50–69). New York: Holt. Berk, L. (1985). Relationship of caregiver education to child-oriented attitudes, job satisfaction, and behaviors toward children. Child Care Quarterly, 14 (2), 103–129. Boden, D. (1994). The business of talk. Organisations in action. Cambridge: Polity Press. Bredekamp, S., Knuth, R. A., Kunesh, L. G. og Shulman, D. D. (1992). What does research say about early childhood education? Oak Brook: NCREL. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. útgáfa.). New Jersey: Lawrence Erlbaum. Crosser, S. (2002). Helping Young Children to Develop Character. Early Childhood. com. Sótt 17. apríl 2006 af http://www. earlychildhood.com/Articles/index.cfm?A =246&FuseAction=Article.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.