Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Árgangur

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1993, Síða 69

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1993, Síða 69
YNGRI VÍKINGAALDARSTÍLAR Á ÍSLANDI 73 From the transition period between the Mammen and the Ringerike style: the panels from Möðrufell in northern Iceland, inv. nr. Þjms. 6096 a-e and 7015 a-h (fig. 2). From close to the Urnes style: the hollowed bone from Rangá in south-western Iceland, inv. nr. Þjms. 329 (Eldjárn 1956: 421, fig. 193); and from the period when the Urnes style and the Romanesque style probably existed side by side: the Agnus Dei brooch, inv. nr. Þjms. 5998 (fig. 8 shows a comparable Danish example). Although unimpressive at first sight, the Ljótsstaðir plate with its mask competently carved on 'indigenous' material shows that the Mammen style was also well known in Iceland. The mask appears face on, which signifies authority, unlike a view in profile or from above. The cascade of acanthus stems and leaves on the panel from Gaulverjabær signifies dynamic, centrifugal movement and asymmetry, which are among the new factors the Mammen style contributed to the Viking Age art in the North. Seen iconographically the divine acanthus is a symbol of the Tree of Life, which is known in most cultures but especial- ly important in Christianity. The decoration on the panels from Möðruvellir is a unique example of the close connec- tion between the Mammen and Ringerike styles. The Eyrarland statuette in early Ringarike style is often identified with the heathen God Thor. This interpretation is rejected. The statu- ette shows a small, slender and genderless figure sitting with dangling feet on a low stool. Seen from the side it can be seen that the figure is holding up a bearded mask against its face (Eldjárn 1983: fig. 1, the fig. seen from the side). Seen face on, the mask ends in a forked beard, which becomes transformed under the hands of the figure into a cross which is turned on its head. Forked beards on masks are common within the Mammen and the Ringerike styles. Pendant crosses tumed upside down are found for instance at three Icelandic sites, Foss, inv. nr. Þjms. 6077, Rauðnefsstaðir, inv. nr. Þjms. 10919 (fig. 4) and Keldur, inv. nr. Þjms. 11258, and for instance at a Norwegian site, inv. nr. UO C 13216. On the picture rune- stone Sö 112 Kolunda the same motif constellation is given: mask at the top, cross below. The Flatatunga panels show, at the top a stylized divine acanthus/ = pars pro toto representation of the Tree of Life, below it an undecorated band, and at the bottom a row of half naturalisti- cally represented holy men, of which one (Christ?) performs an act of blessing with the hand motion Benedictio Latina, while a saint on the hierarchical right side of the first mentiond performs the pointing gesture gestus Hodegetria. Tlre hollowed bone from Rangá is dominated in an elegant way by a conscious alterna- tion between stylized representation (the motifs with the highest saintly status: the Tree of Life represented front on in a mid-axe orientation, the cosmos signs and the animal tangle seen from above) and a naturalistic representation (the deer seen in profile, unambiguously strong Christian symbols). The brooch from Tröllaskógur is an elegant example of the Urnes style, but is not unique: two further examples of the same type are known from Norway (figs. 6 and 7) and one from Sweden. An example of an Agnus Dei brooch also known from Tröllaskógur. In Denmark this type is known often to come from the same places as Urnes brooches and brooches of the so- called Álborg group. Guðrún Sveinbjamardðttir þýddi.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árbók Hins íslenzka fornleifafélags
https://timarit.is/publication/97

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.