Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 75

Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 75
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(1) 2014 75 ragnHeiðUr karLsDÓTTir og ÞÓrarinn sTefánsson Þórarinn Stefánsson (thorarinn.stefansson@simnet.is) var dósent í eðlisverkfræði við Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet í Þrándheimi. Hann lauk prófi í eðlisverkfræði árið 1966 frá Norges tekniske høgskole í Þrándheimi og doktorsprófi þaðan í tilraunalegri eðlisfræði árið 1976. Aðalrannsóknarsvið hans var tilraunalegar rannsóknir á eðli jónaðra gasa. Hann hefur einnig þróað aðferðir fyrir verklega raun- vísindakennslu, rannsakað myndun dumbrar þekkingar og þróun rithandar hjá börn- um. Hann fæst nú við rannsóknir og kennslu í námssálarfræði. Development of handwriting proficiency in compulsory school children: A longitudinal study 1999–2005 abstract In an attempt to reduce an alleged growing handwriting dysfunction among chil- dren in Icelandic schools an un-looped cursive style replaced a looped cursive style as a model alphabet for handwriting instruction in the period 1984–1990. This study surveys the results of this exchange and its influence on handwriting dysfunction. The progress in handwriting proficiency of 160 children from ten school classes in Reykjavík was monitored in a longitudinal experimental design over a period of six years. To estimate the children’s readiness for learning handwriting a test of visual motor integration was given at the beginning of Grade 1. The handwriting quality for each child was measured at the end of each grade from Grades 1–6 and the handwrit- ing speed at the end of each grade in Grades 3–6. Handwriting quality was measured by analysing handwriting samples where the quality of each individual letter form was judged as correctly or incorrectly written in comparison to the corresponding letter form as given by the model alphabet. The quality score for a handwriting sample was given as the fraction of correctly written letter forms in the sample. Handwriting speed was measured by counting the number of letters written over a period of two minutes. By averaging the quality and speed scores for individual handwriting sam- ples at each grade, average developmental profiles for handwriting quality and speed were established. By averaging the quality scores given for each letter form the results of the teaching of each individual letter form could be established. The average developmental profile for handwriting quality showed that progress is fast during the first year of cursive handwriting instruction in Grade 2 when the children on the average learned to write 17.4 letterforms correctly out of the 28 letter- forms tested. During the next three years only about two correctly written letters were added each year. The reason for this difference in progression is believed to be the difference in emphasis on teaching letter forms in Grade 3 and the subsequent grades. The average developmental profile for handwriting speed shows a steady increase in speed through the grades in Grades 3–6. Thus, it appears that handwriting exercise improves the speed but does not influence the quality in the same way. The average
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.