Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 76

Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 76
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(1) 201476 framfarir í HanDskrifT Hjá grUnnskÓLaBörnUm í reyk javík quality and speed profiles are similar to corresponding profiles obtained in primary schools in the United States and Norway. The conclusion is that the new handwriting model has been successfully introduced. To enquire into the roots of handwriting dysfunction three different groups of chil- dren were established. Group A, consisting of the 9 children who at the end of Grade 3 wrote all letters correctly according to the model, Group B, consisting of the 11 chil- dren with average performance in handwriting quality and Group C, consisting of the 35 children that constitute the 22% of low performers in handwriting quality. Analysis of the results from the visual motor integration test with respect to the three groups indicated that visual motor integration did not contribute much to hand- writing dysfunction. Analysis of the handwriting quality profiles with respect to the three groups indicated that the main difference between the groups was in the devel- opment of quality throughout Grade 2 when the letter forms were taught. The number of letters the children on the average could write correctly at the end of Grade 2 was 22.4 in Group A, 16.8 in Group B and 13.3 in Group C and this difference was main- tained more or less from Grade 3–6. Thus it was concluded that the teaching of letter forms in Grade 2 resulted in curbing the development in handwriting quality. Examination of the average scores for individual letter forms showed a consider- able variation in the letter form scores. It is reasonable to assume that, for each individual child, the result of learning the form of a specific letter depends on an interaction between the difficulty of the graphic form of the letter, the abilities of the child and the teaching quality. Then, taking into account that equal time was spent on teaching each form, the average of over 160 children, ten teachers and three schools may be expected to cancel the children’s and teachers’ contributions to the variation and therefore it will mainly reflect the effect of the graphic form. Thus, ranging the letter forms according to the average letter score may be interpreted as ranging the letter forms according to the difficulty of the graphic form. Using the average scores for the letters at the end of Grade 3 when the first formal teaching of letter forms and joins was completed, the letter forms could be classified into three difficulty classes with approximately equal numbers of letters in each class. It was then found that it was likely that the children did not master the difficult letters (p, r, j, f, m, g, k) as well as the easy letters (i, v, l, a, o, h, u). Thus it was concluded that the main reason for handwriting dysfunction is that too little effort was invested in the teaching of difficult letter forms in Grade 2 and 3. There was no indication that the new model alphabet reduced handwriting dysfunction. Keywords: Iceland, handwriting, model alphabet, dysfunction
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.