Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 88

Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 88
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(1) 201488 viðHorf TiL náms UM HÖfUnDinn Kolbrún Þ. Pálsdóttir (kolbrunp@hi.is) er lektor við tómstunda- og félagsmálafræði- braut við Menntavísindasvið Háskóla Íslands. Hún lauk bakkalárprófi í heimspeki árið 1997, meistaranámi í uppeldis- og menntunarfræði árið 2001 og doktorsprófi í menntunarfræðum árið 2012, öllu frá Háskóla Íslands. Rannsóknarsvið Kolbrúnar eru frístundaheimili, formlegt og óformlegt nám, siðfræði og fagmennska, og samstarf í skóla- og frístundastarfi. The emergence and importance of the field of leisure studies in Iceland: Perspectives articles abstract In this Perspectives section, four authors present current status of leisure studies, one of the youngest fields of research and teaching at the University of Iceland. Kolbrun Th. Palsdottir, the co-editor of the section, argues that leisure-time pedagogy should be considered an integral part of the school´s pedagogy, as after-school care has become part of the school-day for young school children. Kolbrún points out the importance of integrating informal learning methods, which emphasize the activities and self- control of the learner, within the formal school environment. Ultimately, individuals are responsible for their own learning process and need the opportunity to develop all their capabilities. In her article, Vanda Sigurgeirsdottir introduces the concept of leisure education which aims at enhancing the quality of life through leisure, facilitating maximal leisure well-being and helping persons develop skills to successfully use their free time to their own benefit. Research shows that people are not born with a natural ten- dency to successfully use their free time. On the contrary, people often develop nega- tive habits, such as alcohol and drug abuse, overeating or gambling addictions which affect their quality of life and are costly for society. Also leisure barriers hinder var- ious groups of people from participating in leisure activities. Vanda Sigurgeirsdottir concludes that leisure education should be part of school education and should also be applied in institutions for vulnerable groups, such as prisoners, the elderly and disabled people. In the third article, Jakob Frimann Thorsteinsson outlines the beginning and trans- formation of the programme of Leisure Studies at the University of Iceland. This initia- tive began as a response to an increase of youth and leisure activities in municipalities and at the grass root level. In 2001 the Iceland University of Education launched a diploma programme in leisure studies, which was a part of the Department of Sport and Health. From 2003 the programme became an independent field of study in which students could earn a bachelor´s degree. Students attain knowledge of the value,
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.