Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 89

Uppeldi og menntun - 01.01.2014, Síða 89
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(1) 2014 89 koLBrún Þ. PáLsDÓTTir meaning and role of leisure in contemporary society. Furthermore, they acquire an overall view of the activities that occur in the free time of people of all ages, and the cultural and nurture-related role of leisure activities. At the end of year 2013, 119 students have graduated with a BA degree in Leisure Studies and eight have completed an M.Ed. degree. In the fourth article, Arni Gudmundsson traces the history and professional under- pinnings of work in youth centres. The first youth centre in Reykjavík was established in 1957, and its aim was to empower youth by providing a setting that supported var- ious leisure activities under the guidance of experienced staff. In the first decades, the emphasis was on preparing young people for work in society by offering instruction in various types of arts and crafts work. In the 70´s the first Icelanders went abroad to educate themselves in leisure pedagogy. They imported the ideals of social pedagogy, which aims at nurturing the whole person and helping individuals to achieve their personal goals. The Perspectives articles are intended to raise awareness and discussion of the importance of leisure studies as a field of study and practice in Iceland. Societal changes have called for a new profession of leisure-time pedagogues who support persons in making good use of their leisure-time, as well as creating spaces of unstructured time for children and youth in formal and non-formal settings. abOUt tHE aUtHOr Kolbrun Th. Palsdottir (kolbrunp@hi.is) is assistant professor in Leisure and youth studies at the University of Iceland. She earned a BA degree in philosophy in 1997 and a master´s degree in education in 2001, both from the University of Iceland. Kolbrún defended her Ph.D. thesis in education at the University of Iceland in 2012. Her research interests include leisure-time pedagogy, ethics and professionalism and formal/informal learning.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.