Uppeldi og menntun - 01.07.2006, Síða 111

Uppeldi og menntun - 01.07.2006, Síða 111
111 PEnttI HakkaraInEn What Makes­ Quality in Early Education? The latest follow-up study of the Head Start project was published last year in the USa forty years after the programme was introduced to compensate for unfavoura- ble educational family background (Schweinhart, Montie, X­iang, Barnett, Belfield, & Nores, 2005). The focus of this study was mainly on the economic effects of the program. The conclusion of the report was that each dollar invested in early education has yielded seventeen dollars worth of socio-economic benefits. at the same time the World Bank made the claim that on the basis of worldwide research data investment in early childhood development is the most profitable investment of any form of ed- ucation (World Bank, 2005). a common feature in these conclusions is that the high quality of early education programmes is the key factor. The Head Start programme emphasised the importance of cognitive and intellectual development and tried to compensate for poor family environment. The idea of quality has changed during the forty years since Head Start’s beginning. Now, when Head Start has been ex­ported to minority cultures, we can see its problems. attaining the goal of restoring a minority culture is attempted by integrating children to western cognitive thinking and learning styles. If cultural diversity and the development of local culture are among the quality criteria, Head Start does not meet them. How can the quality of early education be developed today and what are the obstacles? a general tendency seems to be that early education is a necessary preparatory stage of school learning and adult life. The focus of public policy is made ex­plicit in the formulation “No Child Left Behind” in the USa emphasising literacy as the core of cognitive development (No Child Left Behind act, 2001). a heavy testing programme and academic skills training starts often at the age of four in the United States, systematic evaluation of early education in the United kingdom is carried out in subject matter domains, and academic skills are emphasised in Japanese early ed- ucation. These tendencies are in contradiction with developmental psychology theory and practice concerning the nature of early learning. Early learning happens in a differ- ent psychological mode (narrative mode). Like John Dewey (1933), Jerome Bruner (1996), Margaret Donaldson (1993) and kieran Egan (1987, 2005), we wonder why the narrative mode of learning is not used more in early childhood education. Bruner (1986, 1990, 1996) viewed a narrative as a condensation of life and endowed special status upon the story as the unit of analysis for psychological development. For him, the narrative was a symbolic schema through which a child interprets the world. Large companies such as LEGO and developers of educational toys like MIT have understood the difference and potential of children’s narrative learning compared to Uppeldi og menntun 1. árgangur 2. hefti, 2006
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.