Skáldskaparmál - 01.01.1997, Síða 166

Skáldskaparmál - 01.01.1997, Síða 166
164 William Sayers their packhorses had to pass through the structure, while in the other Landnáma- bók accounts this same notion of obligatory contact on the part of travellers is covered by the phrase um þvera þjóðbraut (um þjóðbraut þvera), doubtless too common an expression to encourage belief in any dependence of the one passage on the other. Other details, however - the woman on the chair outside, the ever-present table, the invitation to enter — do suggest an institution sufficiently well fixed in popular memory as to retain distinctive descriptive trappings.2 Worth noting is that the account of Geirríðr in Eyrbyggja saga duplicates the Þorbrandr entry in Landnámabók in making passage through the structure (í gegnuni) a necessity. In all cases the food is plentiful and in none is there mention of either a charge levied or compensation offered. In some, but not all, accounts, the provision of food to travellers enhances the reputation of the host. Of the three occurrences of the hosteller, those with the two women lie in the Western Quarter, that with the man in the Northern Quarter. The Western Quarter, to judge from the explicit information on settlers in Landnámabók and also from the high incidence of story-telling motifs with Celtic analogues (see below), appears to have been the destination of large numbers of land-takers with immediate antecedents in the Celtic realms.3 These would include resident Norse, the offspring of mixed Celtic-Norse unions, and free and unfree Gaels. There is a fair amount of incidental data in the three items under consideration with ‘Celtic connections’. Geirroðr’s and Geirríðr’s origins lie in Hálogaland in north- ern Norway, but Geirríðr’s son Þórólfr’s viking activities would likely have been in the Western Sea, with a fair chance that the raiding was carried out in the British Isles. In the case of Langaholts-Þóra, her husband’s grandfather Váli had settled in the Hebrides, while his sons seem to have immigrated directly from Norway as stated in the passage cited above. But a later entry devoted to Auðun stoti Válason (S83) has him married to the daughter of an Irish king, which is hardly conceivable if he had not visited Ireland (unless we have another enslaved princess like the Melkorka of Laxdœla sagd). Auðun is also the recipient of the services of a supernatural horse that aids him in his morning farm work before returning violently to the sea at day’s end, a motif perfectly consonant with the Irish ech uisce ‘water horse’ and possibly tied here, via the marriage, to Irish notions of rulership, equine hypostases of the sovereignty goddess, and the like.4 2 Jakob Benediktsson, editor of Landnámabók, suggests in his notes that neither is there present archaeological evidence nor was there likely earlier need for the halls mentioned in these passages, e.g., because of difficult terrain or volume of traffic (1968, 127n8, 234n5, citing Matthías Þórðarson 1932, 23f.). But in the intended function I propose, whether historical or legendary, it is less need than perceived opportunity to provide a unique service that would have motivated construction. 3 See Gísli Sigurðsson 1988 for an overview of studies devoted to the various aspects of this interaction. Sayers 1988 listed some of the more recent studies of a Iiterary nature. Additional investigations into specific areas of possible Celtic influence are noted in the following. 4 Note the similar motif, Pictish pygmies of Orkney who lose their strength at noon and hide underground, in the Historía Norvegiae (1880, 88ffi).
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234
Síða 235
Síða 236
Síða 237
Síða 238
Síða 239
Síða 240
Síða 241
Síða 242
Síða 243
Síða 244
Síða 245
Síða 246
Síða 247
Síða 248
Síða 249
Síða 250
Síða 251
Síða 252
Síða 253
Síða 254
Síða 255
Síða 256
Síða 257
Síða 258
Síða 259
Síða 260
Síða 261
Síða 262
Síða 263
Síða 264
Síða 265
Síða 266
Síða 267
Síða 268
Síða 269
Síða 270
Síða 271
Síða 272
Síða 273
Síða 274
Síða 275
Síða 276
Síða 277
Síða 278
Síða 279
Síða 280
Síða 281
Síða 282
Síða 283
Síða 284
Síða 285
Síða 286
Síða 287
Síða 288
Síða 289
Síða 290
Síða 291
Síða 292

x

Skáldskaparmál

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Skáldskaparmál
https://timarit.is/publication/1141

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.