Menntamál


Menntamál - 01.12.1936, Blaðsíða 50

Menntamál - 01.12.1936, Blaðsíða 50
208 MENNTAMÁL Oprindelsen til vor Folkeskole har vi i Frederik d. Fjerdes 240 Rytterskoler 1739. Skoletvangen blev först indfört under Kristian d. Sjette, livilket gav Oplysnin- gen et stærkt Stöd fremad. Fra 1800 Tallet har Skole- livet i Danmark været i rivende Vækst. Og med den store Skolelov af 1814 saa vi i Kristen Kolds Skole Grundtvigs smukke Skoletanker virkeliggjort. Ved Loven af 1903 om liöjere Almenskoler skabtes den nuværende Mellemskole. Hermed blev et betyde- ligt Reformarbejde indenfor Folkeskolen sluttet, og et gammelt Krav om social Ligeberettigelse og om lige Vil- kaar for social Opstigning var hermed blevet opfyldt gennem en organisk Forbindelse al' de forskellige Skole- former. Nu kunde den jíevne Mands Rarn fortsætte fra den öaarige Underskole gennem den 4aarige Mellem- slcole og det 3 aarige Gymnasium for at afslulte sin Skolegang med Studentereksamen, som igen giver Ad- gang til de videstgaaende Studier ved Universitetet. Skoleformen betöd et stort Fremskridt for Barnesko- len som Ilelhed og gjorde praktisk talt den offentlige Folkeskole til fælles Skole for Folkets Börn. Denne Skoleform har da ogsaa liaft en afgjort Suc- ces, idet den i lige höj Grad bar udövet sin dragende Kraft paa Forældre, Börn og Lærere. I Köbenliavn bar den stadig stigende Tilgang til Mellemskolen sit Ud- gangspunkt i Aaret 1918 ved Kommunens Overlagelse af en Række private Skoler, livormed fulgte en Lem- pelse i Adgangsbetingelserne. De ubeldige Fölger lieraf bar vi i det store Frafald af Elever fra 2. og 3. Mellem- skoleklasse. Ogsaa Folkeskolens ældste Klasser lider under denne stærke Tilgang til Mellemskolen, idet mange flinke Börn, der ikke er bogligt begavede, tages bort fra de Klasser, hvor de naturligt liörer hjemme. Vor Tids store Opdragelsesproblem er da dette: Iivad skal vi göre for at give de Börn en værdifuld Opdragelse,
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84

x

Menntamál

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Menntamál
https://timarit.is/publication/376

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.