Menntamál


Menntamál - 01.12.1936, Blaðsíða 52

Menntamál - 01.12.1936, Blaðsíða 52
210 MEN NTAMÁL alle de Börn, der ikke kommer i Eksamensmellemsko- len. (Her er ikke Tale om nogen haandværks- eller han- delsbetonet Linje). Den stiller Forslag om at give de ældste Klasser en Fornyelse gennem en Frigörelse for Fagrammerne i Kundskabsfagene ved Indförelse af frie Arbejdsformer: Interesselæsning, större Selvvirksomhed og större Sik- kerhed i Grundfagene Dansk, Skrivning og Regning. Den anhefaler en stor Udvidelse af Slöjd, Havear- bejde, Haandarbejde og Skolelcökken, og en stærk For- ögelse af Gymnastik, Idræt og Hygiejne, samt Indfö- relse af et fremmed Sprog. Den giver Arbejdsanvisninger og Planer baade for Gymnastik, Idræt og manuelle Fag, og den indeholder 44 Yejledninger i Emnebehandlinger. Dens Maal er at opbygge Folkeskolens ældste Klasser til en jævnbyrdig Sideform til Eksamensmellemskolen, tilrettelagt med det særlige Formaal at blive det prak- tiske Livs Mellemskole med Virke, Omdömme og Mu- ligheder af en saadan Art, at den bliver lige saa til- lokkende for Elever, Forældre og Lærere som Tilfæl- det bar været med den teoretiske Mellemskole. Hvordan arbejdes der da i disse Forsögsklasser (Den praktiske Mellemskole) ? — Ja, Forsögene gaar som för sagt ud paa at give de Börn, livis Evner ikke gaar i boglig Retning, men hvis Begavelse ligger paa det manuelle Omraade, en mere tidssvarende og interesse- betonet Undervisning. En Undervisning der skulde göre dem bedre egnet til at gaa ud i det praktiske Liv. Planen hvorefter vi arbejder deler Stoffet i to store Hovedgrupper: 1. En Kulturfagsgruppe og 2. en Naturfagsgruppe. Kulturfagsgruppen, der gives til samme Lærer, om-
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84

x

Menntamál

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Menntamál
https://timarit.is/publication/376

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.