Menntamál


Menntamál - 01.12.1936, Blaðsíða 54

Menntamál - 01.12.1936, Blaðsíða 54
212 MENNTAMÁL Mindstefordringer, som Barnet helt skal tilegne sig. Det kan ogsaa samles i korte Diklater. I 7. Klasse, livor vi særlig beskæftiger os med Er- hverssgeografien, gaaende ud fra Danmarks Hoveder- hverv, Landhruget, skal Börnene se en Bondegaard, et Mejeri og et Svineslagteri. Allerlielst skal de paa et 11 Dages Lejrskoleopliold. Ved vores Skole liar vi de sidste Aar haft alle 7 Klasser ude. Her kommer de til at ar- bejde med Egnens Historie, dens Plante- og Dyreliv. De fölger Bonden paa hans Arhejde inde og ude, og en Aften staar han selv ihlandt os og fortæller om Sæd- skifte og Gaardens Dyr — Paa Mejeriet fölges Mælkens Ström, Flödens Syrning, Kærning og Smörrets Behand- ling — I Möllen ser vi de forskellige Kornsorter, der gruttes til Dyrene eller forsamles til Menneskeföde — Og paa Svineslagteriet fölger vi Svinekroppene gennem alle Afdelinger til de stemplet og indsyet i fint Sække- lærred forsendes som dansk Bakon til England — Vi foretager ogsaa et Par Klasseture i Skoven, den ene under Skovfogedens Ledelse. Her faar vi Indblik i Dy- renes Liv og Færden, saadan som kun en Slcovfoged kan vise og forlælle det: Om Træernes Vækst, deres Rögt og Pleje, deres Ydeevne af Gavntömmer og hvilke Farer de smaa, spæde Planter er udsat for. — Muligvis kom- mer han selv en Aften og fortæller om mærkelige .Tagt- historier, en Aften som Drengene altid glæder sig til — En tredie Aften staar saa Sognefogeden eller en af Byens dygtigste Mænd og fortæller om Kommunens Styrelse. Saadan et Lejrskoleopliold er fra Lærerens Side om- hyggelig planlagt i Forvejen for at opnaa det rette Ud- bytte. Börnene er inddelt i Hold, der paa Omgang deler Arbejdsplads. Formiddagen gaar til Studier ude. Et Par Timer om Eftermiddagen og een om Aftenen gaar med Læsning og Renslcrivning af den udarbejdede Kladde.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84

x

Menntamál

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Menntamál
https://timarit.is/publication/376

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.