Fróðskaparrit - 01.01.2009, Page 36

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Page 36
34 KYN OC MÁLSLIGUR HUGBURÐUR TIL FØROYSKA TALAÐA FRÁBRIGDIÐ - NAKRAR ÁBENDINGAR mynstur av muni millum kynini viðvíkj- andi málinum við bert at leggja sosiobú- skaparliga skipan sum grundarlag, eins og Labov hevur gjørt ogfteiri, ið hava fylgt honum, hava gjørt.) Vísandi til áðurnevndu kanningar í Oberwart (Cal, 1979) sigur L. Milroy um tvímálsligt samfelag, har skifti til einmæli er á veg, at kynini helst fara at savna seg um nýggja einmælið hvørt eftir sínari skrá (L. Milroy, 1992b: 163) (skráskrift løgd afturat). í Oberwart gjørdist fremmanda málið, týskt, eitt tekin um framgongd, ella sum Milroy sig- ur: eitt tekin um "moving upwards". Kvinn- urnar vistu, at fyri at fáa starv innan annað øki enn landbúnaðin var týskt heilt umráð- andi. Hollur kunnleiki í týskum gjørdist so nær tengdur at fíggjarligari og samfelagsligari framgongd fyri einstaklingar, at eisini tá kvinnurnar skuldu velja hjúnafelaga, valdu tær sær týskttalandi mann. Ungarska málið varð sett í samband við bóndalívið og alt annað 'bygdarsligt', ið nú var vorðið mentan, tær vildu leggja aftur um bak. í hesum førin- um snúði valið seg ikki bert um málformar (bendingar ella Ijóðeindir), men um ta støðu, at málið broyttist til eitt annað av 'markn- aðarkreftum’ í samfelagnum, og vóru tað kvinnurnar, ið gingu undan í vali av nýggjum málbúna. Áðurnevndu kanningarnar hjá L. Milroy í trimum býarpørtum í Belfast (1992a) vístu eisini, at tað vóru kvinnurnar, ið valdu annað mál enn staðbundna málførið, tó at spurn- ingurin har ikki stóð um broyting til fremm- and mál, eins og gongdin var í Oberwart. Hóast henda munin so høvdu samfeløgini Oberwart og hini trý í Belfast felags eyð- kenni, ið tyktist vera týðandi: kvinnurnar noyddust at leita sær starv uttan fyri lítla samfelagið, tær hoyrdu heima í. í teimum trimum býarpørtunum Clonard, Hammar og Ballymacarell (Belfast) var orsøkin arbeiðs- loysi; í Oberwart snúði valið seg um annað- hvørt at bóndast heima í bygdini ella at fara út at fáa sær annað starv. Ymisk tilgongd, men sama úrslit: Kvinnurnar fingu sær net- verk, ið vóru meiri víðgreind og eintáttað enn netverkini hjá monnunum, ið 'hildu seg heima'. Hjá monnunum helt netverkið fram við at vera hitt sama tætta, fjøltáttaða net- verkið. Sambært Milroy hevur eitt tætt, fjøl- táttað netverk við sær, at 'málsliga stýringin' gerst sterkari, so at málsliga broytingin í bólk- inum gongur seinri enn í bólki við eintáttað- um netverki (L. Milroy, 1992b: 139-176, sí eisini Mæhlum etal. 2003, s. 115-119). Av hesum skilja vit so, at málsliga støðan í nevndu samfeløgunum kundi sigast at laga seg eftir tveimum av punktunum hjá James omanfyri; b) um 'marknaðarkreftir' og ein- táttaða netverkið, ið ávirkar fyri kvinnurnar og c) um fjøltáttaða netverkið, ið ávirkar fyri menninar, heldur enn eftir grundreglu II hjá Labov. Hetta vil verða so, tí Milroy hevur lagt netverk, kyn og samleika sum lyklabrigdlar fyri kanningina, heldur enn sosiobúskapar- ligar samfelagsbólkar. í hesum førunum tóku kvinnurnar sær starv uttan fyri heimstaðin, og nýggja eintáttaða netverkið hevði við sær, at mál teirra broyttist. Samstundis tyktist sum, at almenna virðingin í samfelagnum fyri málinum broyttist við nýggju samfelagsstøð- uni og fíggjarligu framgongdini hjá hesum kvinnunum. Um hetta siga Milroy and Milroy, at kanningar teirra laga seg væl eftir hugsanini um, at málsligur atburður verður ávirkaður av øðrum málsligum 'marknaði' (Milroy and Milroy, 1993:60).
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128
Page 129
Page 130
Page 131
Page 132
Page 133
Page 134
Page 135
Page 136
Page 137
Page 138
Page 139
Page 140
Page 141
Page 142
Page 143
Page 144
Page 145
Page 146
Page 147
Page 148
Page 149
Page 150
Page 151
Page 152
Page 153
Page 154
Page 155
Page 156
Page 157
Page 158
Page 159
Page 160
Page 161
Page 162
Page 163
Page 164
Page 165
Page 166
Page 167
Page 168
Page 169
Page 170
Page 171
Page 172
Page 173
Page 174
Page 175
Page 176
Page 177
Page 178
Page 179
Page 180
Page 181
Page 182
Page 183
Page 184
Page 185
Page 186
Page 187
Page 188
Page 189
Page 190
Page 191
Page 192
Page 193
Page 194
Page 195
Page 196
Page 197
Page 198
Page 199
Page 200
Page 201
Page 202
Page 203
Page 204
Page 205
Page 206
Page 207
Page 208
Page 209
Page 210
Page 211
Page 212
Page 213
Page 214
Page 215
Page 216

x

Fróðskaparrit

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.