Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 67

Fróðskaparrit - 01.01.2009, Síða 67
DREYMAR UM BILAR Á OYGCJUM 65 and destruction on the roads (Wollen and Kerr, 2002). Since film star James Dean’s fatal crash in 1955, the car accident has ironically been a symbol of fresh youthfulness. Driving has its unavoidable victims - many of them inexperienced boys and girls - that pay a high price for the 'freedom' that young people in general associate to the motor vehicle. The behaviour a driver displays on the roads normally reflects his personality, values and perspectives. The risk taking driver is often also considered socie- tally menacing in other contexts. Persons suffering emotional imbalance, often rela- tively marginalized socially, are overrepre- sented among hazardous drivers (Mogensen, 2002). People under strong pressure in their daily lives - at work, at home or among friends - also belong to the 'risk group’ not taking earnest responsibility in traffic. Positively, on the other hand, driving can unleash hidden uncontrollable feelings that otherwise would never come to light. "Put simply: while driving in our cars, we have the freedom, power and anonymity with which to express extreme and violent emotions we may suppress in the rest of our lives" (Wollen and Kerr, 2002) Centre and periphery The car culture discourse of Faroese youth is characterized by the stereotyped dichotomy capital—village or centre-periphery that defines styles and trends in driving. Village youths, considered more traditional and provincial than Torshavn's 'city-dwellers', can easily be recognized by their cars. That is what my young informants say, even though I regard it as a rather subjective construction of village youth seldom fitting to empirical observations. Let us say that most youths and cars are positioned somewhere between the extreme poles of capital and village. The village youth, in the discourse, is always driving with open windows and loud music. The driver doesn't care if it rains or snows. No storm cancels the repetitive night rides between villages. Also, village youth always fix their cars. Whenever they have time off, young men disappear into oily garages and transform into amateur car mechanics with a handyman's pragmatic intelligence (Gaini, 2008) The village youths - who actually exist in the capital as well as in remote fishing communities - are extravagant as handy- men, because the grand metamorphosis of his poor vehicle never ends. Some details are always missing in the punctual make-it- cooler project. The aesthetic chirurgic ope- ration that cars undergo in order to get higher value among youths is a complex subcultural process not to be analyzed thoroughly in this text. The creative car owner's aim is normally to improve his rank in the group, hence also to get easier access to admiring women. The peculiar masculine identity of these drivers, often associated with provincial lifestyles, connects the boy's capacities symbolically to the sign of the car (Mogensen, 2002). The sound, shape and colours of the car signal sexual capacities. The car is, in this respect, a prolonged part of the driver’s personal identity. Among the most devoted car lovers the vehicle becomes a fetish that, like orna- ments, follows the master in any mission at any time (Vaaranen, 2004). The car, like the horse of a cowboy, is the shade that never
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.